بروکرها
forex
مووینگ اوریج چیست و نحوه استفاده از میانگین متحرک هنگام ترید

مووینگ اوریج چیست و نحوه استفاده از میانگین متحرک هنگام ترید

مووینگ اوریج با نام اختصاری (MA) Moving Averages یکی از اندیکاتورهای محبوب در تحلیل تکنیکال است که تریدرهای زیادی از آن استفاده می کنند، استراتژی مووینگ اوریج بر پایه ترند تریدینگ یا همان ترید با روند است، moving average این امکان را به شما می دهد تا با فیلتر کردن نویز های بازار روند درست را تشخیص دهید و از نوسانات در امان بمانید.

اندیکاتور مووینگ اوریج میانگین قیمت کلوز کندل های گذشته را نشان می دهد که این کندل های گذشته می تواند دوره های متفاوتی داشته باشد که می توانیم در پارامترهای ورود آن را تنظیم کنیم.

نحوه انتخاب دوره مناسب برای مووینگ اوریج

طول دوره مووینگ اوریج باید درست انتخاب شود تا روند درست را نمایش دهد هرچه دوره MA کوچکتر باشد نشان دهنده این است که میانگین متحرک به قیمت فعلی نزدیک تر است و دید کلی کمتری از روند را می توانید تشخیص دهید از طرفی اگر دوره میانگین متحرک زیاد باشد مووینگ اوریج نسبت به قیمت منحنی کمتری داشته در نتیجه نمی توانید روند درست را تشخیص دهید و هنگام تغییر روند تشخیص آن سخت می شود.

انواع مووینگ اوریج

میانگین های متحرک به صورت کلی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • مووینگ ساده (Simple) 
  • مووینگ نمایی (Exponential)

نحوه ترید با مووینگ اوریج

هنگامی که قیمت بالای مووینگ اوریج باشد روند صعودی است، هنگامی که قیمت به پایین حرکت کند و به مووینگ نزدیک شود زمان خرید است و هنگامی که قیمت زیر مووینگ باشد روند نزولی است، هنگامی که قیمت به بالا برود و نزدیک مووینگ شود زمان فروش است.

روند صعودی مووینگ اوریج

اما به همین راحتی ها هم نیست چون بیشتر مواقع قیمت از مووینگ گذشته و تغییر روند می دهد و دوباره به روند قبلی خود بر می گردد، به تصویر زیر نگاه کنید

شکست میانگین متحرک و تغییر روند

احتمالا با خودتون می گید قیمت بالای مووینگ رفت و روند تغییر جهت داد، هر وقت قیمت به پایین برگشت و به مووینگ پولبک زد خرید می کنم اما !

شکست جعلی در مووینگ اوریج

قیمت به پایین برگشته و استاپ لاس شما را فعال می کند، به این اتفاق شکست جعلی یا فیک بریک اوت می گویند اما راه حل چیست؟

تشخیص شکست جعلی

برای در امان ماندن از شکست جعلی بهترین راه استفاده از ۲ مووینگ با دوره های متفاوت است، که مووینگ با دوره کوتاه روند کوتاه مدت را نمایش می دهد و مووینگ با دوره بالا روند بلند مدت را نشان می دهد.

گاهی اوقات ممکن است روند در کوتاه مدت شکسته شود ولی در تایم فریم های بالاتر به مووینگ تایم بالا برخورد کند و چون مووینگ اوریج تایم بالاتر قدرت بیشتری نسبت به مووینگ تایم پایین تر دارد موجب برگشت قیمت شده و چون شما از یک میانگین متحرک استفاده کرده بودید متوجه این موضوع نشده بودید.

برای مشاهده مووینگ تایم بالاتر نیازی به تغییر تایم فریم نیست چون با تغییر دوره مووینگ اوریج می توانید در همان تایمی که هستید مووینگ تایم بالاتر را مشاهده کنید.

برای مثال اگر مووینگ کوتاه مدت شما دوره ۱۰ داشته باشد و تایم فریم چارت شما ۵ دقیقه باشد مووینگ دوره ۲۰ یا ۵۰  نشان دهنده مووینگ ۱۰ در تایم های بالاتر (۱۵ یا ۳۰) دقیقه است، البته این یک مثال کلی بود برای درک بهتر روابط تایم فریم ها نیاز به تجربه و تمرین است.

تشخیص روند و اجتناب از فیک بریک اوت

در تصویر بالا مشاهده می کنید که میانگین متحرک ۱۰ شکسته شد و دوباره قیمت به بالای مووینگ برگشت حال فرض کنید مووینگ ۲۰ در تصویر نبود، به احتمال زیاد وارد ترید اشتباهی می شدید اما با استفاده از مووینگ های دوره های مختلف به صورت هم زمان در یک چارت سیگنال های اشتباه به راحتی فیلتر شده و از ضررهای بیهوده جلوگیری می کند.

مطالب مرتبط