بروکرها
forex
اسپرد چیست و چگونه اسپرد جفت ارزها در فارکس را محاسبه کنیم

اسپرد چیست و چگونه اسپرد جفت ارزها در فارکس را محاسبه کنیم

برای اینکه بدانید اسپرد چیست باید تفاوت نرخ یا بازده دو ارز را محاسبه کنید، یکی از تعاریف عام اسپرد، گپ یا فاصله بین قیمت درخواستی خرید (ask) و قیمت پیشنهادی فروش (bid)  در جفت ارزها ، سهام اوراق قرضه ، کالا ها و ... است. اسپرد انواع مختلفی دارد که شاید شما اسم آن را فقط در فارکس شنیده باشید به طور مثال یکی از انواع اسپرد در بازارهای مالی، اسپرد وام است، زمانی که وام گیرنده بازده بالاتر از نرخ اصلی پرداخت می کند به تفاوت نرخ اصلی وام و نرخی که وام گیرنده پرداخت می کند اسپرد وام می گویند، مثلا اگر نرخ بهره اصلی ۳٪ باشد و وام گیرنده با نرخ ۵٪ وام دریافت کند اسپرد وام ۲٪ خواهد شد.

اسپرد در فارکس تفاوت قیمتی از خرید و فروش است که بروکرها به جای کمیسیون دریافت می کنند و با آن درآمد کسب می کنند، بعضی از حساب ها در بروکرها بدون کمیسیون هستند مانند حساب استاندارد، در این نوع حساب ها کمیسیونی که شما در هر ترید پرداخت می کنید صفر می باشد و به جای آن هزینه ای که برای ترید به بروکر پرداخت می کنید همان اسپرد (تفاوت ask/bid) در معامله است.

اسپرد در معاملات فارکس چگونه اندازه گیری می شود؟

اسپرد در فارکس معمولا با پوینت (pips) که کوچکترین واحد حرکت قیمت یک جفت ارز است اندازه گیری می شود، برای اغلب جفت ارزها یک پیپ برابر است با 0.0001 برای مثال ۲ پیپ از جفت ارز EUR/USD برابر است با 1.1051/1.1053 (تفاوت قیمت ask و bid)

محاسبه اسپرد در فارکس

در جفت ارز هایی که یک طرف آن ین ژاپن وجود دارد میزان اعشار ۲ رقم است برای مثال در جفت ارز USD/JPY اسپرد دو قیمت خرید و فروش 110.00/110.04 در این جفت ارز ۴ پوینت است.

چرا اسپرد در فارکس انواع مختلفی دارد؟

تعیین نوع اسپرد در حساب معاملاتی که شما در بروکر ها مشاهده می کنید بستگی به سیاست مالی بروکر دارد و اینکه چه طور می خواهد کسب درآمد کند، در اکثر بروکرها ۲ نوع اسپرد وجود دارد:

  1. Fixed که با نام اسپرد ثابت شناخته شده است
  2. Variable که با نام اسپرد شناور یا floating نیز شناخته شده است
انواع اسپرد

اسپرد ثابت در فارکس چیست؟

اسپرد ثابت به معنای اسپردی است که در زمان های مختلف بدون در نظر گرفتن شرایط مارکت محاسبه می شود به عبارت دیگر چه بازار پر نوسان باشد مانند انتشار اخبار اقتصادی چه بازار آرام باشد مانند تعطیلات کریسمس تاثیری در میزان اسپرد نخواهد داشت و همیشه ثابت خواهد ماند.

اسپرد ثابت در توسط بروکرهایی ارائه می شود که به صورت مارکت میکر یا میز معاملات (dealing desk) عمل می کنند، در مدل dealing desk بروکر میزان بزرگی از پوزیشن ها را از تامین کننده نقدینگی خود (liquidity provider) می خرد و آن را در سایز های کوچکتر به تریدرها ارائه می دهد، در مدل میز معاملات به این دلیل که بروکر روی قیمت کنترل دارد می تواند اسپرد ثابت را به مشتریان خود ارائه دهد.

مزایای معامله با اسپردهای ثابت چیست؟

  1. حساب های دارای اسپرد ثابت سرمایه کمتری نیاز دارند، تریدرهایی که سرمایه کمی دارند این نوع حساب ها جایگزین  مناسبی برای آن ها است نسبت به حساب هایی است که سرمایه بیشتری برای ترید نیاز دارند مانند حساب ECN.
  2. در حساب های با اسپرد ثابت محاسبه و پیش بینی هزینه های ترید راحت تر است.
  3. به دلیل اینکه اسپرد همیشه ثابت است می توانید مطمعن شوید که هنگام وارد شدن در معامله باید چقدر هزینه به بروکر پرداخت کنید.

معایب معامله با اسپردهای ثابت چیست؟

  • به دلیل اینکه قیمت ها فقط از یک منبع (بروکر) دریافت می شود می تواند ریکوت (Requotes) اتفاق بیافتد.
  • زمان هایی که بازار پر نوسان است و قیمت به سرعت تغییر می کند بروکر برای هماهنگ شدن قیمت ها با شرایط فعلی بازار نمی تواند اسپرد را واید کند.
  • وقتی شما می خواهید در قیمت مشخصی ترید کنید ممکن است بروکر ترید شما را بلاک کند و از شما درخواست کند تا در قیمت جدیدی وارد معامله شوید، شما با قیمت جدید ریکوت خواهید شد.
  • یکی دیگر از مشکلات این نوع حساب اسپیلیج (Slippage) است، زمانی که قیمت به سرعت تغییر می کند بروکر نمی تواند اسپرد را ثابت نگه دارد و قیمتی که در نهایت وارد معامله می شوید با قیمت درخواستی شما متفاوت خواهد بود.

اسپیلیج مانند تبلیغ چیزی است که شما مشاهده می کنید ولی بعد از خرید متوجه می شوید چیزی که خرید کردید با چیزی که تصور می کردید کاملا متفاوت است!

اسپردهای متغیر در فارکس چیست؟

همان طور که از نامش پیداست اسپردی است که مدام تغییر می کند، اسپرد شناور توسط بروکرهای non-dealing desk ارائه می شود، کارگزاران non-dealing desk قیمت جفت ارز خود را از چندین تامین کننده نقدینگی دریافت می کنند و همان قیمت را بدون مداخله به تریدرها ارائه می دهند.

این بدان معنا است که بروکر هیچ کنترلی در قیمت ندارد و اسپرد با توجه به عرضه و تقاضا و نوسانات بازار می تواند واید و کوچک شود.

اسپرد شناور در فارکس

مثلا زمانی که اسپرد ۲ پوینت است شما می خواهید وارد معامله شوید و دقیقا در همان لحظه نرخ بیکاری ایالات متحده نیز منتشر می شود و اسپرد سریعا به ۲۰ پوینت واید می شود!

مزایای معامله با اسپردهای متغیر چیست؟

  • اسپرد شناور برای تریدرهای اسکالپر مناسب نیست زیرا می تواند در هر لحظه تغییر کند و سود شما را کم کند.
  • اسپرد شناور برای ترید با خبر نیز مناسب نیست زیرا هنگام انتشار خبر اسپرد به شدت واید می شود.
مطالب مرتبط