بروکرها
forex
چه میزان سرمایه برای معامله گری در بازار فارکس نیاز است

چه میزان سرمایه برای معامله گری در بازار فارکس نیاز است

تحقیقات نشان میدهد میزان سرمایه شما میتواند بر روي سود آوری شما تاثیر داشته باشد معامله گران  تمایل به استفاده از یک اهرم مالی موثر یک به ده یا حتی کمتر از آن دارند. با نگاهی به عملکرد ده ها هزار مشتری از یک بروکر معتبر و همچنین صحبت با معامله گران زنده، توییتر و ایمیل اینطور به نظرمیرسد که معامله گران با تمایل محافظت کردن از سرمایه در معرض ریسکشان در برابر ضررهاي احتمالی وارد بازار ارز میشوند. بنابراین بسیاري از معامله گران تازه کار با سرمایه پایه کوچکی شروع به معامله در بازار ارزي می کنند. آنچه که ما از طریق تحلیل هزاران حساب معامله گري به دست آورده ایم نشان میدهد که معامله گران با موجودي حساب هاي بزرگتر گرایش به سودآوري در درصد بیشتري از معاملات دارند .

از آنجاییکه بسیاري از معامله گران خرده پا در معامله گري بازار ارز بی تجربه هستند تمایل به این دارند که حساب خود را در معرض سطوح بسیار بالایی از لوریج قرار دهند. (لوریج زیاد). در نتیجه،این میزان افزایش در لوریج میتواند پتانسیل ضرر را در حسابهایشان بالا ببرد. با معامله گرانی که از احساسات ایجاد شده از ضررهاي سنگین به ستوه آمده اند، یا از این کاردست میکشند یا این کار را با لوریج نسبتا بالایی ادامه می دهند باطل تبدیل شده و به اشتیاقی که آنها را جذب بازار ارزي نمود آسیب وا اهمیتی ندارد استراتژي معاملاتی شما چقدر خوب یا بد باشد، تصمیم شما درباره اهرم موثر مالی تاثیرات مستقیم و قدرتمندي روي بازدهی معاملاتی شما دارد است که بازدهی یک استراتژي یکسان ولی با لوریج هاي متفاوت را نشان میدهد.

 

لوریج

در شکل ما دو عنصر نمودار شکل یک را اصلاح کرده ایم. اولین اصلاح این بود ما هر ستون را دوباره نام گذاري کرده ایم تامعرف بالاترین میزان مبلغ واجد شرایط براي آن ستون باشد براي مثال محدوده موجودي 0 تا $999 دلار رادر دسته 999 $دلار معرفی کرده ایم و به همین ترتیب محدوده موجودي 999 $تا 4999 $دلار را در دسته 4999 $ و از  $5000 تا $9999 را در دسته 9999 $ معرفی کردیم.

دومین تغییر ایجاد شده این بود که ما میانگین حجم معامالاتی هر گروه را محاسبه و بر حداکثرمیزان ممکن یک حساب معاملاتی براي آن گروه تقسیم کردیم. در اصل، این کار مقداري براي اهرم(لوریج) موثر کاهش یافته محافظه کارانه را در اختیار ما قرار می دهد.( هر چه حساب بزرگتر باشد میزان لوریج را کاهش می دهد، بنابراین خط قرمز کمترین و محافظه کار ترین محاسبه چارت را نشان میدهد. مثلا میانگین حجم معامله براي گروه 999$ دلار تقریبا برابر با 26.0 لات(26000 واحد) بوده است . چنانچه ما متوسط حجم معامله را برداریم و برموجودي حساب تقسیم کنیم، میزان متوسط اهرم موثر استفاده شده در هریک از گروه ها را بدست میاوریم. از آنجاییکه که لوریج موثراستفاده شدهبطور چشمگیري از گروه 999 $به گروه 4999 $کاهش می یابد(خط قرمز)، میزان سود آوري حسابها بصورت چشمگیري در حدود 12 واحد افزایش میابد(ستونهاي آبی). در ادامه وقتی با افزایش موجودي، حساب به گروه 9999 دلاري جابجا می شود، کاهش اهرم موثرو به تدریج ادامه یافته و نسبت سودآوري را تا 37 %بالا می برد.

نقشه بازی:

بهتر است از چه میزان اهرم (لوریج) موثر استفاده کنیم؟

ما به شما پیشنهاد استفاده از لوریج 1به 10 و حتی کمتررا میدهیم. ما نمی دانیم که شرایط بازار چه زمانی تغییر خواهد کرد واین تغییرباعث خواهد شد که استراتژي ما زیان ندهد. بنابراین، همیشه لوریج خود را در سطوح محتاطانه اي حفظ کرده ضمن اینکه در تمامی معاملاتتان از حد ضرراستفاده کنید.یک محاسبه ساده براي اینکه در تعیین حجم معامله مورد نظربر اساس موجودي حسابتان به شما کمک کنیم.

محاسبات لوریج 10:1

      موجودي حساب 
 حجم معامله
5000$
50000$
10000$
100000$
25000$
2500000$
100000$
1000000$
1000000$
10000000$

جدول بالا نشان میدهد حساب یک معامله گر حداکثر حجم معامله برپایه لوریج 10:1 را نشان می دهد. که معناي آن این است که وقتی شما 10000 دلار داخل حساب دارید و از لوریج 10 استفاده میکنید هرگز نباید بیشتر از 100000 دلار معامله بازداشته باشید. مقدار دقیق لوریج مورد استفاده باید توسط خود معامله گرمحاسبه شود. شما شاید حتی احساس راحتی با لوریج هاي موثر کمتري مثل 1 به 5 یا حتی 1 به 3 داشته باشید. بسیاري از تریدرهاي حرفه اي به جاي تمرکزبرمقدار سودي که به دست خواهند آورد، با تمرکزبرمیزان سرمایه اي که تحمل از دست دادن آن را دارند وارد معامله میشوند.هیچکس از حرکات آینده قیمت خبرندارد بنابراین تریدر حرفه اي با اطمینان بهرویکرد و سیستم معاملاتی خود و البته استفاده از اهرم مالی محتاطانه و موثر خود به معامله میپردازد.

تنطیم اهرم مالی موثر متناسب با میزان تحمل ریسک شما

تحقیقات ما نشان میدهد که حسابهاي با کوچکترین میزان سرمایه (دسته 999$) میانگین حجم معاملاتی 26000 (0.26 لات) براي هر معامله دارند و لوریج موثر آنها 26 است که بطور قابل توجهی بالاتر از لوریج 10 می باشد که بالاتر درباره اش صحبت شد. این تریدرها اگر میخواهند از لوریج بالاتر از این استفاده نکنند، دو راه حل زیر را پیش رو دارند:

اولا بالا بردن میزان سرمایه موجود در حساب تا مقداري که لوریج موثر را تا کمتر از 10:1 کاهش دهد. در نتیجه تریدري که میخواهد بطور متوسط حجم معاملاتش 26000 واحد یا26.0 لات است، باید حداقل یک حساب 2600 دلاري داشته باشد تا بتواند 26000 واحد یا 0.26 لات را با لوریج موثر 10:1 را معامله کند. دوما پایین آوردن حجم معامله متناسب با همان لوریج 10:1 . از محاسبات جدول و نمودار فوق استفاده کنید.

 

حجم معامله در زمان افزایش موجودي حساب

 

در شکل بالا توجه کنید که حجم معامله در زمان افزایش موجودي حساب از گروه 999 $به گروه 4999 $ نسبتا ثابت میمونه. در اصل، این نشان میدهد که بطور میانگین تریدرها به دنبال حداقل 2.6 دلار به ازاي هرپیپ (اگر حجم معامله 26000 واحد 0.26 لات باشد که تقریبا ارزش هرپیپ در اکثر جفت ارزها با این میزان حجم معامله همان 2.6 دلار است ) میباشند.

ممکن است دلایل زیادي باشد که چرا معامله گران بطور میانگین به دنبال حجم 0.26 لات یا 26000 واحد هستند. شاید میخواهند حجم معامله اي که می خواهند انجام دهند باندازه کافی بزرگ باشد تا ارزش وقتی که براي این کار گذاشته اند را داشته باشد. به عبارت دیگر، ممکن است معامله گران بدنبال ازرش پیپ در ازاي قیمت باشند و 2.60$  حداقل آستانه بطور میانگین باشد. اگر این معامله گران قرار بود لوریج موثري بیشتر از 1:10 نداشته باشند باید حداقل 2600 $ موجودی در حساب داشته باشند تا بتوانند ارزش  2.60 $ در ازاي هرپیپ را داشته باشند. یک دلیل دیگه هم میتونه عدم درك درست از قدرت اهرم مالی توسط معامله گران آماتور باشه و اینکه چطور یک ضرر سنگین میتواند کل سودهایتان را از بین ببرد. استفاده از لوریج محافظه کارانه باعث میشه وقتیکه شما بصورت متوالی ضرر دادید بتوانید نرخ یا سرعت کاهش موجودي حساب خود را کم کنید. و وقتی شرایط برگشت همچنان سرمایه خوبی براي ادامه مسیر داشته باشید. اصل اول حفظ سرمایه است.

مثل سربازي که تفنگ دارد ولی فشنگ ندارد نباشید. تفنگ شما همان قدرت تحلیلتان است و فشنگتان سرمایه حسابتان. تفنگ بی فشنگ ارزش زیادي ندارد. صرف نظر از دلایل ارایه شده، در مجموع هدف ما از این نوشتار این بود که از اهرم مالی محافظه کارانه استفاده کنید. اگر شما میزان سرمایه قابل ریسکتان را بدانید از محاسبات شکل 3 استفاده کنید تا حجم معامله را متناسب با سایز حسابتان محاسبه کرده است. اگر شما یک هدف بر مبناي ارزش “هر پیپ” دارید باید از محاسبات دیگري استفاده کنیدتا حداقل میزان سرمایه براي پشتیبانی از حجم معامله را تعیین کنید. افزایش موجودي سرمایه دلیل بر سود آوري بیشتر شما نخواهد بود. بلکه این بدان معنا است که چنانچه معامله بر خلاف جهت شما حرکت کند، قدرت تحمل بیشتري خواهید داشت. بطور میانگین معامله گرانی که ترکیبی از میزان مناسب سرمایه (حداقل 5000 دلار) و اهرم مالی مناسب (10 یا کمتر) استفاده میکنند درصد موفقیت بیشتري خواهند داشت.

چطور اهرم مالی موثر و مناسبی را مشخص کنیم؟

سوال مشترك تریدرها این هست که از چه میزان لوریج باید استفاده کنیم؟ ما معمولا درباره استفاده از اهرم موثر کمتر از 10 صحبت میکنیم. براي شروع بیایید ببینیم لوریج چیست و چرا بهتر است بجاي لوریج بیشتر از لوریج کمتر استفاده کنیم.سپس محاسبات ساده مورد نیاز براي تعیین لوریج موثر در حساب معاملاتیتان را تشریح میکنیم.

لوریج چیست؟

لوریج یعنی استفاده از مقدار کمی از یک چیز براي کنترل کردن مقادیر بزرگتر از چیزي دیگر. بعنوان یک فرد، ما در بخشی از زندگی روزمره ماناز درجه اي از لوریج استفاده می کنیم. به عنوان مثال وقتی شما خانه اي بصورت اعتباري (با وام) میخرید، در حقیقت شما از لوریج استفاده کرده اید. بگذارید به شما بگویم که مثلا آرزوي خرید یک خانه 200000 دلاري در سر دارید ولی این میزان پول نقد ندارید. پس میاید مثلا با 20 درصد که میشه 40000 دلار آن خانه رو میخرید و شروع میکنید به دادن قسط هاي منظم به بانک. در این مثال شما با مقدار کمی پول نقد (40000 $) موفق به خرید و کنترل مقدار بیشتري (2000000 $) شده اید. در بازار سهام در بسیاري از حسابهاي اعتباري شما میتونید میزان خریدتان را تا دو برابر بالا ببرید. یعنی مثلا با 50000 دلار سرمایه تا 100000 دلار اجازه دارید خرید کنید

لوریج موثر چگونه محاسبه میشود؟

براي محاسبه خیلی راحت میتوانید دارایی بیشتر را بر دارایی کمتر تقسیم کنید. در مثال خرید خانه که در بالا آمد با تقسیم 200 هزار دلار بر 40 هزار عدد 5 به دست می آید که این همان عدد لوریج شماست.

در مثال بازار سهام هم عدد 2 بدست آمد.

200000 / 40000 = 5 اهرم

100000 / 50000 = 2 اهرم

فرمول ساده اي براي تعیین لوریج موثر حسابتان وجود دارد. این فرمول بصورت زیر است:

کل حجم معامله / موجودي حساب = اهرم موثر

حالا بیایید فرض کنیم یک تریدر در بازار فارکس چطور میتواند لوریج خود را حساب کند. فرض کنید تریدري با موجودي حساب 10000 دلار 3 تا پوزیشن بازبه ترتیب ذیل دارد:

فروش  0.2 لات  (دلار 20000)  EURUSD
خرید 0.4  لات (دلار 40000)  USDCAD
خرید 0.2  لات (دلار 10000)  AUDJPY
مجموع معاملات بالا رقمی در حدود 70000 دلار یا 0.7 لات میباشد.

(70000 دلار (0.7 لات) حجم معاملات باز / 10000 دلار موجودي حساب = 7 برابرلوریج)

پس این تریدر با فرمول محاسبه ذکر شده لوریجی در حدود 7 را استفاده میکند.

از کجا بدانیم از چه مقدار لوریج استفاده کنیم؟

رابطه اي بین میزان لوریج و تاثیر آن بر حساب معاملاتی تان در بازار ارزی وجود دارد. به این صورت که هر چه از لوریج بزرگتري استفاده کنید میزان نوسانات حسابتان بیشترمیشود(چه در سود و چه درضرر). عکس این مساله در هنگام استفاده از لوریج کمتر صادق است یعنی نوسانات کمتري را متحمل میشوید به همین دلیل است که ما معمولا درباره استفاده از لوریج کمتر از 10 صحبت میکنیم. فقط به این دلیل که به مقادیر بالایی از لوریج را دسترسی داریدبه این معنی نیست که شما لزوما بخواهید از تمام یا بخشی از آن استفاده کنید. مثلا شما فرض کنید اتومبیل یا موتورسیکلتی که میتواند با سرعت 360 کیلومتر/ساعت حرکت کند به این معنی نیست که ضرورتا نیاز به رانندگی در این سرعت دارید. خودتان بهترمیدانید هر چه سرعت بالاتر میرود امکان تصادف هم افزایش میابد. پس استفاده از از لوریج بالا هم ریسک زیادي به حساب شما وارد میکند همانطور که سرعت بالا ممکن است به شما آسیبهاي جسمی زیادي وارد کند

چرا ما مشوقی براي لوریج پایین تر هستیم؟

وقتی از لوریج بیش از اندازه استفاده میکنید تعداد کمی از معاملات ضررده بسیاري از معاملات سودده شما را از بین میبرد . براي اینکه بوضوح ببینید چطور این اتفاق شدنی است، مثال زیر را در نظربگیرید. معامله گر الف 5 لات و معامله گر ب 0.5 لات AUDUSD می خرد.

سوال: وقتی AUDUSD 100 پیپ بر خلاف جهت معامله آنها ریزش می کند، براي موجودي حساب معامله گر الف و ب چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ: معامله گر الف 50 %و معامله گر ب 0.5 %موجودي حسابش را از دست می دهد.

مثال:

 
معامله گر الف
معامله گر ب
موجودي حساب
 10000 دلار
  10000 دلار
حجم معامله معقول
500000دلار (دارای قدرت خرید 50 لات 10000 دلاری)
50000دلار (داراي قدرت خرید 5 لات 10000 دلاري)
 اهرم بکار رفته 
 50:1  ( 50 برابر )
5:1 (5 برابر)
100پیپ ضرر به دلار
5000 دلار ضرر
500دلار ضرر
% ضرر از موجودی
50%
5%
% باقیمانده از موجودی
50%
95%

با بکار بردن اهرم کمتر، معامله گر ب کاهش موجودي بر اثر ریزش 100 پیپی را به شدت کاهش می دهد، لوریج مورد استفاده براي شما بستگی به میزان ریسک پذیریتان دارد. معامله گران ریسک پذیر تر اهرم موثرنزدیک به 10 به 1 و معامله گران محتاط تر مقادیر کمتري برابر با 3 به 1 یا کمتر را براي حساب خود انتخاب می کنند.

مطالب مرتبط