بروکرها
forex
رابطه طلا و نفت در بازارهای مالی و تحلیل فاندامنتال

رابطه طلا و نفت در بازارهای مالی و تحلیل فاندامنتال

دلار آمریکا و طلا رابطه خیلی خوبی با هم ندارند، معمولا وقتی ارزش دلار افزایش می یابد طلا کاهش می یابد و بر عکس. در زمان نا آرامی اقتصادی سرمایه گذاران تمایل به فروش دلار آمریکا و خرید طلا دارند. بر خلاف دارایی های دیگر، طلا ارزش ذاتی خود را حفظ می کند و یا به عبارتی طلا طلاست! امروزه رابطه معکوس بین دلار آمریکا و طلا هنوز هم باقی مانده است هر چند دینامیک پشت آن تا حدودی تغییر کرده است. به دلیل جذابیت پناهگاه امن دلار، هر زمان که مشکل اقتصادی در آمریکا یا سراسر جهان وجود دارد سرمایه گذاران اغلب به سراغ دلار آمریکا می روند. برعکس این هم اتفاق می افتد زمانی که نشانه هایی از رشد وجود دارد. نگاهی به نمودار زیر بیندازید:

 

طلا

 

در حال حاضر استرالیا سومین تولید کننده طلا در جهان است و هر سال حدود 5 میلیارد دلار طلا تولید می کند! از لحاظ تاریخی AUD/USD همبستگی عظیم 80% را با قیمت طلا دارد.

 

تولید کننده طلا در جهان

 

در هفت دریا پول سوئیس یا همان فرانک سوئیس نیز دارای رابطه قوی با طلاست. با استفاده از دلار به عنوان ارز پایه، USD/CHF معمولا صعود می کند وقتی قیمت طلا کاهش می یابد. در مقابل وقتی قیمت طلا بالا می رود این جفت ارز کاهش می یابد. بر خلاف دلار استرالیا دلیل اینکه فرانک سوئیس به همراه طلا حرکت می کند این است که بیش از 25% از پول سوئیس توسط ذخایر طلا پشتیبانی می شود.

نفت (طلای سیاه)

نفت ماده ای است که در رگ های اقتصاد جهانی جریان دارد زیرا منبع اصلی انرژی است. کانادا یکی از تولید کنندگان بزرگ نفت در جهان، حدود 2 میلیون بشکه نفت در روز به آمریکا صادر می کند، یعنی بزرگترین تامین کننده نفت آمریکا است! این بدان معناست که کانادا فروشنده اصلی طلای سیاه به آمریکا است. به دلیل حجم بالا تقاضا زیادی برای دلار کانادا ایجاد می کند.

 

نفت

 

به همین دلیل USD/CAD می تواند نحوه واکنش مصرف کنندگان آمریکا به تغییر قیمت نفت را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. اگر تقاضای آمریکا افزایش یابد تولید کنندگان نیاز به سفارش نفت بیشتری دارند تا به تقاضا پاسخ دهند. این می تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود که ممکن است به کاهش USD/CAD منجر شود. اگر تقاضای آمریکا کاهش یابد تولید کنندگان ممکن است تصمیم به کاهش واردات بگیرند زیرا نیاز به تولید کالای بیشتری ندارند تقاضای نفت ممکن است کاهش یابد که می تواند تقاضا برای CAD را کاهش دهد.

مطالب مرتبط