بروکرها
forex
رابطه بازار سهام جهانی با بازار ارز یا همان بازار فارکس

رابطه بازار سهام جهانی با بازار ارز یا همان بازار فارکس

آیا می دانید که از بازارهای سهام نیز می توان برای کمک به سنجش حرکت ارز استفاده کرد؟ می توانید از شاخص سهام به عنوان گوی بلورین فارکس استفاده کنید، بر اساس آنچه در تلویزیون مشاهده می کنید، آنچه در رادیو می شنوید و آنچه در روزنامه می خوانید به نظر می رسد که بازار سهام نزدیک ترین ارتباط را با بازار مالی دارد، قطعا معامله هیجان انگیز است زیرا می توانید شرکت هایی را بخرید که محصولاتی می سازند که بدون آنها نمی توان زندگی کرد.

یک نکته را به یاد داشته باشید که به منظور خرید سهام از یک کشور ابتدا باید ارز محلی را داشته باشید.

برای سرمایه گذاری در سهام ژاپن، سرمایه گذار اروپایی ابتدا باید یوروهای خود را به ین ژاپن تبدیل کند. این افزایش تقاضا برای ین باعث می شود که ارزش ین افزایش یابد. از سوی دیگر فروش یورو موجب افزایش عرضه آن می شود که موجب کاهش ارزش یورو می شود. وقتی چشم انداز بازار سهام خاصی خوب به نظر می رسد پول بین المللی به داخل جریان می یابد از سوی دیگر هنگامی که بازار سهام تقلا می کند، سرمایه گذاران بین المللی پول خود را بیرون می کشند و دنبال محل مناسب برای پارک پول های خود می گردند.

حتی اگر شما به عنوان معامله گر فارکس سهام را معامله نکنید باز هم باید به بازار سهام در کشورهای بزرگ توجه کنید. اگر بازار سهام در یک کشور شروع به ارائه عملکرد بهتر نسبت به بازار سهام در کشور دیگری می کند باید آگاه باشید که پول احتمالا در حال حرکت از کشور با بازار سهام ضعیف به کشور با بازار سهام قوی تر است. این می تواند به افزایش در ارز پول برای کشور با بازار سهام قوی تر منجر شود، در حالی که ارزش پول کشور با بازار سهام ضعیف تر می تواند کاهش یابد. ایده کلی این است:

بازار سهام قوی = ارز قوی ، بازار سهام ضعیف = ارز ضعیف

اگر ارز را از کشور با بازار سهام قوی تر بخرید و ارز کشور با بازار سهام ضعیف تر را بفروشید به طور بالقوه سود می کنید.

شاخص های اصلی سهام جهانی

شاخص سهام
توضیح
داو
میانگین صنعتی داو جونز یکی از شاخص های برتر در آمریکا است. داو به اندازه گیری نحوی معامله 30 شرکت برتر دولتی می پردازد. به رغم نامش، این شرکت ها زیاد ربطی به تولید صنعتی ندارند و در عوض نماینده برخی از بزرگترین شرکت ها در آمریکا هستند. سرمایه گذاران در سراسر جهان آن را به دقت رصد می کنند و کاملا نشانگر تمایلات بازار است، بنابر این به رویدادهای اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی حساس است.
شرکت های تحت پوشش داو آنقدر بزرگند که احتمالا هر روز حداقل با یکی از آنها سرو کار دارید. زندگی بدون AT&T ، مک دونالد ، PFIZER یا اینتل را تصور کنید… بله این شرکت ها یخشی از داو هستند.
S&P500
standard & poor 500 که معمولا به S&P500 معروف است شاخص وزنی قیمت سهام از 500 شرکت بزرگ آمریکایی است. این شاخص سکوی پرتاب برای اقتصاد آمریکا تلقی می شود و برای پیش بینی جهت آن استفاده می شود.
بعد از میانگین صنعتی داو جونز این پر معامله ترین شاخص در آمریکا است. بعضی از صندوق های متقابل، صندوق های قابل معامله در بورس و صندوق های دیگر مانند صندوق بازنشستگی برای ردیابی عملکرد شاخص S&P500 طراحی شده اند. صدها میلیارد دلار آمریکا به این روش سرمایه گذاری شده است.
NASDAQ
ه بزرگترین بازار معامله اوراق بهادار سهام الکترونیکی مبتنی بر صفحه نمایش در آمریکا ، متشکل از حدود 3700 شرکت اشاره دارد. همچنین بزرگترین حجم معاملات را در میان بازار های سهام در جهان دارد
نیکی
نیکی شبیه به میانگین صنعتی داو جونز است و مهم ترین میانگین بازار سهام ژاپن است . این میانگین وزنی قیمت 225 شرکت برتر است و قرار است بازتابی از کل بازار باشد.
شاخص سهام نیکی شامل شرکت هایی مانند تویوتا ، هواپیمایی ژاپن ، و فوجی فیلم است.
DAX
این شاخص بازار بورس در آلمان است مه متشکل از 30 شرکت برتر تراشه آبی است که در بورس فرانکفورت معامله می شوند. در آلمان که بزرگترین اقتصاد در منطقه یورو است دکس معمولا شاخصی است که بیشتر از سایرین در کل منطقه یورو رصد می شود. برخی شرکت ها که بخشی از دکس هستند عبارت اند از: آدیداس ، BMW ، دویچه بانک
DJ EURO
شاخص داو جونز یورو STOXX 50 شاخص تراشه آبی برتر منطقه یورو است. این شامل بیش از 50 سهام برتر از 12 کشور منطقه یورو است
FTSE
شاخص عملکرد سرمایه دارترین شرکت های انگلستان فهرست شده در بورس اوراق بهادار لندن است. چند نسخه از این شاخص وجود دارد مانند FTSE100 یا FTSE250 بسته به تعداد شرکت های درون شاخص
HANG SENG
شاخص بازار سهام در هنگ کنگ است. با ثبت و رصد تغییرات روزانه قیمت سهام موجود در شاخص، عملکرد کلی بازار سهام هنگ کنگ را نشان می دهد.

ارتباط بین سهام و فارکس

ایده اصلی این است که وقتی بازار سهام داخلی افزایش می یابد اعتماد در آن کشور خاص نیز رشد می کند که منجر به جریان وجوه از سرمایه گذاران خارجی می شود. این امر موجب ایجاد تقاضا برای پول داخلی و افزایش ارزش آن در مقابل سایر ارزهای خارجی می شود. در سمت مقابل وقتی سهام داخلی افت می کند اعتماد دچار تزلزل شده و باعث می شود سرمایه گذاران وجوه سرمایه گذاری شده خود را دوباره به ارز محلی شان تبدیل کنند. با این حال در چند سال گذشته این اصل برای آمریکا و ژاپن برعکس بوده است.

ارقام خوش بینانه در آمریکا و ژاپن اغلب موجب کاهش ارزش ارز های مربوطه یعنی دلار و ین می شوند.

مطالب مرتبط