بروکرها
forex
خواندن کندل به کندل حرکت قیمت روی چارت در تحلیل تکنیکال

خواندن کندل به کندل حرکت قیمت روی چارت در تحلیل تکنیکال

در مقاله امروز می خواھیم با ھم ببینیم چطور مـی شـود بـازار خـوانی کـرد تـا یـک برگـشت قیمتـی ( reversal ) در حـال وقـوع را کـشف کنـیم. در ایـن مقالـه از تحلیـل تکنیکـال بـرای تـشخیص احتمـال برگـشت استفاده نمی کنیم و فقط از خود حرکات قیمت و دانسته ھایمان از نحوه معامله بانکھا و تریـدرھای خـرده پـا استفاده خواھیم کرد تا بفھمیم چه اتفاقی در بازار می خواھد بیافتد.    

 

کندل

 

در باکس آبی تریدرھای خرده پا را داریم که دارند روی یک پین بار صعودی که بـا فلـش نـشان داده ام پوزیشن فروش می گیرند ، چون در زمانی که پین بار مـی خواسـت بوجـود بیایـد فکـر مـی کردنـد بـازار مـی خواھد افت کند . کندل بعدی که با فلش مشخص کرده ام نزولی است ، می بینید این کندل در طی زمـانی کـه ایجـاد می شده در قسمتھایی صعودی بـوده و احتمـالا تعـدادی از تریـدرھای خـرده پـا را در پوزیـشن خریـد بـه تلـه انداخته و البته باعث شده در زمان صعودی بودنش تریدرھای اول پوزیشنھای فروششان را در ضرر ببندند. گرچه افت قیمت آن قدرھا ھم بزرگ نیست، اما کندل نزولی به خاطر ایـن کـه نـشان دھنـده بـه دام افتادن تریدرھای خرده پا در پوزیشن خریدی است که مجبور به فروش آن با ضرر شده اند ، یک کنـدل نزولـی مھم و معنی دار خواھد بود.

مساله اینست که قیمت به قدری افت کرده بوده که به نظر می رسد اکثر تریـدرھای بـه دام افتـاده باید ترید ھای بازنده شان را بسته باشند، لذا اگر بازار بعد از نزول، به این نقطه برگردد احتمالا به ایـن نقطـه واکنشی نخواھد داشت چرا که احتمالا دیگر تریدری وجود ندارد که بخواھد ترید بازنده اش را ببندد. وقتی ھر دو گروه تریدرھای خرده پا تریدھای فروش و خرید بازنده شان را روی پین بـار نزولـی مـی بندند معنی آن این است که آنھا نقطه جدیدی را برای ورود به بازار پیدا کرده اند.

منطقه ای که با باکس سبز مشخص کرده ام ، جایی را نشان می دھد که این تریدرھا احتمالا خریـد ھای جدیدشان را قرار داده اند. ما می دانیم که تریدرھای خرده پا ھمین که احساس کننـد رونـد داره ادامـه پیـدا مـی کنـه تریـدھای خودشان را قرار می دھند. حرکت قیمت به پایینتر از باکس آبی باعث می شـود تریـدرھای خـرده پـا در تـایم فریم ھای پایین تر اقدام به قراردادن فروش کنند، به این علت که در تایم فریم پایین می بینند که قیمت مثل یک روند بزرگ داره حرکت می کنه.

این تریدرھا زمانی که بانک ھا پوزیشن ھای فروششان را با سود تسویه مـی کننـد و قیمـت بـه بـالا می رود ، فروش ھای خود را می بندند . این تریدرھا وقتی که بازار در باکس آبی بود تریدھایشان را در بازار گذاشته بودند ، که این بسته شدن ترید را بصورت یک اصلاح کوچک می توانید در قـسمت چـپ بـاکس سـبز ببینید. بعد از اینکه اصلاح تمام شد حرکت نزولی دیگری شکل میگیرد، و در این زمان حتی تعداد بیـشتری از تریدرھای خرده پا شروع می کنند به فروش چرا که فشار اصلاح باعث شده تا حرکـت بـه پـایین را یـک رونـد ببینند.

 

تریدرھا

 

بسیاری از معامله گرانی که دارند حرکت نزولـی قیمـت را تریـد مـی کننـد روی پـین بـار صـعودی کـه مشخص کرده ام پوزیشن فروش می گیرند.(مثل پین بار قبلی)به ایـن خـاطر کـه در طـی زمـان تـشکیل ایـن کندل قیمت ابتدا حرکتی رو به پایین داشته و معامله گران فکر کردند که بازار با افتی شدید روبرو است. خوب، حالا میدانیم که توده بزرگی از تریدرھای خرده پا در پوزیشن فروشی که روی شـادوی پـین بـار صعودی گرفته اند ، بدام افتاده اند. و ھمچنین میدانیم اگر بازار فاصله ی (به اندازه ی کافی) زیادی را به بالا حرکت کند، این تریدرھا مجبور می شوند تریدھا یشان را چون به شدت در ضرر فرو می رود ببندند. وقتی تریدرھای خیلی زیادی اقدام به فروش می کنند ، معنیش اینست که اگر بانکھا قبلا ترید ھـای خریدی در بازار گذاشته باشند و بازار را به بالا رانده باشند حالا قدرت برداشت سود بالایی دارند. که اینکار را ھم با توجه به وجود شادوی پین بار صعودی انجام داده اند.

در نقطه ای که پین بار قرار دارد ما نمی توانیم بفھمیم که بانکھا تریدھای خریـد قـرارداده انـد یـا تریـد ھای فروش را با سود تسویه کرده اند. اولین سر نخی کـه مـی توانـد فرضـیه قـرار گـرفتن تریـدھای خریـد را تقویت کند ، پین بار نزولی ای است که می توانید دو کندل بعد از پین بار صعودی ببینید. این پین بار بخاطر برداشت سود توسط بانکھا از تریدھای خریدی است که قبلا در بازار گذاشته اند ، و ما این را از آنجایی که بازار بعد از شکل گیری پین بار به حرکت خود به بالا ادامه داده می توانیم بفھمیم.

با بالا رفتن قیمت، خیلی از تریدرھای خرده پا شروع می کنند به ورود بـه معـاملات خریـد و خیلـی از تریدرھایی که در پین بار قبلی اقدام به فروش کرده بودند حالا ترید ھای خود را با ضرر می بندند که این خود به معنای قراردادن سفارشات خرید در بـازار اسـت.و بـالاخره بانکھـا بـه تعـداد کـافی سفارشـات خریـد بـرای برداشت سود از سفارشات قبلی خرید خود که در پین بار صعودی وارد شده بودند را بدست می آورند. این برداشت سود بازار را به پایینتر ھول میدھد، و باعث می شـود ھمـه تریـدرھای خـرده پـایی کـه پوزیشن خرید داشتند تریدھای خود را با ضرر ببندند و این خود باعث می شود که بازار سـریعتر بریـزد و حـالا سفارشات فراوان فروشی است که به بازار وارد می شوند.

با افت بیشتر قیمت تریدرھای خرده پا به این نتیجه می رسند که حرکت رو به بالای قبلـی فقـط یـک اصلاح قیمتی در روند نزولی بوده و چون بازار دوباره دارد می ریزد احتمالا روند نزولی مـی خواھـد ادامـه پیـدا کند. آنچه که ھمچنان برای ما مبھم است ، اینست که نمی دانیم که حرکت قیمـت بـه پـایین ادامـه رونـد نزولی است یا شروع یک روند نزولی ، با این وجود سرنخ ھایی وجود دارد که می توان فھمید که احتمالا یک روند صعودی خواھیم داشت. شواھد ما بر اساس این حقیقت است که بازار زمانی می تواند به بـالاتر بـرود کـه تریـدرھای بـانکی تریدھای خرید قراردھند تا تریدرھای خرده پا ببازند و یا بانکھا پوزیشن ھـای خردشـان را بـه منظـور برداشـت سود ببندند.

قسمت دوم شواھدی که داریم تعداد تریدرھای خرده پایی است که بر اساس مدت طولانی که بـازار نزول قیمت را شاھد بوده دارند در بازار ترید فروش میگیرند. اگر به چارت نگاه کنید ، خواھید دید که قیمت داشته از 29 مارس سقوط میکرده ، اندازه این سقوط را اگر با طولانی شدن زمان، کنارھم در نظر بگیریم به این نتیجه میرسیم که تعداد عظیمی از تریدرھای خرده پا در تمام تایم فریم ھای زیر روزانه داشتند پوزیشن فروش می گرفتند. وقتی تریدرھای بیشتری تریدشان را در یک جھت قرار بدھند ، باعث می شود که اگر بانکھا بخواھند جھت بازار را عوض کنند بتوانند سود بیشتری به جیب بزنند.

 

 تریدھای خریـد

 

اگر می خواستیم این موقعیت را تحلیل کنیم ، مھمترین نقطه ای که لازم داشتیم روی آن تمرکز کنیم پین بار صعودی است که می دانستیم که بسیاری از تریدرھای خرده پا روی آنھا فروش داشته اند. اگر بانکھا خواسته باشند تریدھای خریدی به منظور فشار به تریدرھای خرده پا در ضرر کـردن داشـته باشند، این پین بار جای خیلی خوبی بوده برای اینکه بتوانند اولین ترید خریدشان را در بازار قرار دھند. خواه نا خواه شکستن بازار زیر لوی پین بار صعودی چیزی است که بایـد چھـار چـشمی بھـش توجـه کنیم. در واقع معنی شکستن بازار زیر لوی پـین بـار صـعودی ، یعنـی اصـلاح بوجـود آمـده بیـشتر بـه علـت برداشت سود بوده تا اینکه بخاطر قرار دادن معاملات خرید باشد، در حالیکه نـاتوانی در شـکت لـوی پـین بـار صعودی بدین معنی است که اصلاح بوجود آمده بعلت قرار گرفتن پوزیشن ھای خرید بانکھا بوده . وقتی بازار به منطقه پین بار صعودی برگشت ، باید به حرکت قیمت چشم بدوزیم و منتظر علائمی از خرید بیشتر باشیم ، اولین کندل در این منطقه، مدیریت شده تا به لوی پین بار نفوذ کند. به نظر می رسد که این نفوذ حرکتی است به سوی استاپ لاس ھای تریدرھای خرده پایی که در زمانیکه اصلاح قیمتی رخ مـی داده، داشتند خرید میکرده اند.

 

استاپ لاس

 

زمانیکه بانکھا تریدھای خرید زیادی را در بازار قرارداده باشند ، بازار به بـالا حرکـت مـی کنـد ، در ایـن نقطه ھمه سفارشات فروشی که توسط تریدرھای خرده پـا در حرکـت رو بـه پـایین بـازار ، داشـته قـرار مـی گرفته توسط بانکھا مصرف شده است. اگر بانکھا ھنوز تریدھای خرید بیشتری داشـته باشـند ، نیـاز بـه ایـن دارند که قیمت را دوباره افت دھند تا سفارشات فروش کافی برای جـور شـدن بـا تریـدھای خریـد جدیدشـان بوجود بیاید. یکی از مھمترین تغییراتی که این حرکت رو به بالا در ساختار بازار بوجود می آورد ایجاد یک قله جدیـد یا ( higher high ) است. ھای جدید اولین سیگنال تکنیکال است که به ما ھشدار می دھد که روند احتمالا می خواھد تغییـر جھت دھد.

ھمه سر نخ ھای دیگری که بر مبنای درک مان از معنی حرکات قیمت برای سـایر تریـدرھا دیـده ایم ، ما را به این نکته می رساند که ھای جدید اولین قطعه استاندارد تحلیل تکنیکال اسـت کـه بـه مـا مـی گوید حرکت به پایین ممکن است به پایان رسیده باشد. پس از بوجود آمدن قله (high) جدید ، بانکھا به منظور ریـزش بـازار و بـرای اینکـه بتواننـد سفارشـات فروش مورد نیازشان را جھت انجام معاملات خریدشان بوجود بیاورند ، اقدام به برداشت مقدار کمـی از سـود تریدھای خریدشان می کنند. سقوط قیمت ، زمانیکه وارد زون تقاضایی که مد نظر بانکھا برای سری دوم تریدھای خرید است شود ، متوقف می شود.

خوب ، حالا بانکھا تمام تریدھای خریدشان را در بازار انجام داده اند و قیمـت شـروع مـی کنـد بـه بـالا رفتن و این بالا رفتن به مدت دو روز ادامه می یابد تا این که در محدوده ای که می بینـیم دوبـاره ریـزش مـی کند و در واقع جایی است که بانکھا دوباره تردیھای خریدی را انجام داده اند و دوباره قیمت به مدت چھـار روز افزایش می یابد تا اینکه متوقف شده و یک روند نزولی را شروع می کند. ھمه به شما می گویند که نمی توان مشخص کرد که بانکھا کجا دارند خرید می کنند ، ولی آن طـور که با ھم دیدیم اگر شما درک کنید که بانکھا چطور ترید می کنند و چگونه عده ی کثیری از تریـدرھای خـرده پا را مجبور می کنند که دست به اشتباه بزنند، خیلی راحت می شود فھمید که بانکھا ترید ھـای خودشـان رو کجا انجام داده اند.

مطالب مرتبط