بروکرها
forex
حد سود Take Profit چیست و چگونه در معاملات استفاده میشود

حد سود Take Profit چیست و چگونه در معاملات استفاده میشود

اگر زمان کوتاهی را نیز در بازارهای مالی سرکرده باشید قطعاً کلماتی همچون Take Profit یا حد ضرر به گوشتان خورده است. حد سود به معنای خروج از معامله پس از سوددهی مناسب است. زمانی که یک معامله برای ما سودآور بوده و به سمتی حرکت می‌کند که برای ما سودآور است، ما می‌بایست مکانی را برای تمام کردن معامله و خروج از آن مشخص کنیم. 

به‌صورت معمول این نقطه جایی است که ما احتمال می‌دهیم معامله انجام شده شروع به برگشت‌خورده و سود ما را کاهش می‌دهد. این نقطه را حد سود می‌نامند. در یک تحلیل تکنیکال، پیداکردن نقطه حد سود به‌اندازه حد ضرر نیز حائز اهمیت خواهد بود. گاهی یک معامله‌گر به‌قدری درگیر معاملات مختلف می‌شود که فراموش می‌کند  Take Profit را در نظر گرفته و به‌موقع از یک سهام یا معامله خارج شود. این مورد یکی از شایع‌ترین نکاتی است که باعث ازدست‌رفتن سود یک معامله خواهد شد.

مشخص‌کردن حد سود

مشخص‌کردن حد سود فاکتورهای بسیاری داشته و به استراتژی معامله‌گر برخواهد گشت. امکان مشخص‌کردن قانون یا یک عدد ثابت برای حد سود وجود ندارد و معامله‌گر می‌بایست باتوجه‌به شرایط و تحلیل‌هایی که انجام می‌دهد Take Profit خود را مشخص کند. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مشخص‌کردن حد سود در تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال متفاوت است. 

نحوه مشخص‌کردن Take Profit در تحلیل بنیادی

قطعاً یکی از بهترین روش‌های ارزیابی وضعیت بازار مالی استفاده از تحلیل بنیادی است. این تحلیل که اساساً بر پایه تعیین ارزش ذاتی هر سهم بر اساس معیارهای متفاوت و روش‌های مختلف است استوار است. اگر بخواهیم Take Profit را به‌وسیله این روش مشخص کنیم می‌بایست حد سود شما رسیدن قیمت به ارزش ذاتی سهم باشد. حال اینجاست که فاکتور زمان نیز اضافه شده و بسیاری از این تحلیلگران زمان مشخصی را برای رسیدن به این پارامتر ندارند. 

برای مثال به‌وسیله تحلیل بنیادی می‌دانید که سهمی که خریداری کرده‌اید ارزش ذاتی معادل 5000 ریال دارد، اما قیمت حال حاضر آن 3000 ریال می‌باشد، پس Take Profit خود را بر روی ارزش ذاتی سهم یا همان 5000 ریال گذاشته و با رسیدن به آن از معامله خارج خواهید شد.

Take Profit در تحلیل تکنیکال

همان‌طور که می‌دانید تحلیل تکنیکال بر پایه مواردی همچون گذشته قیمت فعالیت می‌کند و باتوجه‌به تعداد بسیار زیاد افرادی که از تحلیل نموداری برای انجام معاملات در بازارهای مالی استفاده می‌نمایند، مشخص‌کردن حد سود نیز در تحلیل تکنیکال نیز حائز اهمیت است. شما می‌توانید حد سود خود را در تحلیل تکنیکال بر پایه سطوح حمایت و مقاومت مشخص کنید. 

خطوط حمایت و مقاومت از اتصال نقاط چرخشی قیمت در نمودار تهیه می‌شوند. به‌وسیله این خطوط می‌توانید واکنش احتمالی بازار را مشخص کنید. بازه‌های خاص حمایتی و مقاومتی هرکدام می‌توانند به‌تنهایی شمارا برای مشخص‌کردن یک Take Profit و یا حد ضرر راهنمایی کنند.

تحلیل تکنیکال و نحوه مشخص‌کردن حد سود
تحلیل تکنیکال و نحوه مشخص‌کردن حد سود

مشخص‌کردن حد سود یا ضرر با نسبت مخاطره به پاداش

نسبت risk to reward یا همان نسبت مخاطره به پاداش نیز می‌تواند برای مشخص‌کردن حد ضرر یا  Take Profit  کمک‌کننده معامله‌گران باشد. یک فرمول جامع برای به‌دست‌آوردن میزان مخاطره به پاداش وجود دارد که البته گفتمان‌های زیادی برای رد یا تأیید این فرمول وجود دارد. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید نقطه حد سود یا ضرر خود را بر پایه این فرمول مشخص کنید. اما توجه داشته باشید که یک سرمایه‌گذار موفق مشخصاً می‌داند که اگر ریسک را نادیده بگیرد، نمی‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود. همچنین قطعاً نیازی نیست که برای مشخص‌کردن بهترین زمان ورود یا خروج به طور مداوم حرکات بازار را دنبال کنید.

مطالب مرتبط