بروکرها
forex
جفت ارز یا Currency Pair در فارکس چیست

جفت ارز یا Currency Pair در فارکس چیست

تقریباً ۱۸۰ ارز مختلف در ۱۹۵ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان معامله‌گر یا سرمایه‌گذار فارکس می‌توان عملکرد هر کدام از ارزهای مهم را به کمک تحلیل‌های تخصصی ارزیابی کرد. نحوه معامله و ارزش‌گذاری ارزهای رایج دنیا به این صورت است که ارزش یک ارز نسبت به سایر ارزها محاسبه می‌شود و در بازار ارز یا همان فارکس معامله و توسط عوامل بازار قیمت‌گذاری می‌شود. اگر در بازار فارکس یک ارز را برای معامله انتخاب کنید، حتماً متوجه خواهید شد که ارز در قالب یک جفت ارز نمایش داده می‌شود.
به طور مثال جفت ارز EURUSD نشانگر قیمت یورو بر اساس دلار آمریکاست. یعنی هر یورو چند دلار قیمت دارد؟ وقتی می‌خواهید این جفت ارز را در بازار فارکس معامله کنید، در واقع در حال معامله یورو در برابر دلار هستید. وقتی شما می‌خواهید جفت ارز EURUSD را خریداری کنید، به این معنی است که انتظار دارید یورو بهتر از دلار آمریکا عمل کند و به مرور زمان تقویت شود.
جفت ارزها در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند:
جفت ارزهای اصلی (Major Pairs):

جفت ارزهایی که دلار آمریکا (USD) در برابر سایر ارزهای رایج (EUR، GBP، CAD، CHF، JPY، AUD و NZD) قرار گرفته است.

جفت ارزهای کراس (Cross Pairs):

جفت ارزهایی که دلار در آن‌ها وجود ندارد. با این حال این جفت ارزها باید شامل ارزهای دلار استرالیا، دلار نیوزیلند، دلار کانادا، ین ژاپن، فرانک سوئیس، پوند انگلستان و یا یورو باشند. مثل جفت ارزهای GBPAUD، EURCAD یا NZDCAD. جفت ارزهای نامتعارف (Exotics): جفت ارزهایی که شامل ارزهای ناشناخته یا کمتر شناخته شده باشند را جفت ارزهای نامتعارف می‌گویم. مثل راند آفریقای جنوبی.

جفت ارز چیست؟


همواره ارزش یا قیمت هر ارز در بازار فارکس با ارز دیگری تعیین می شود. به عنوان مثال ارزش یورو باید بر اساس ارز دیگری بیان شود، قیمت یورو در مقابل دلار (یعنی هر یک یورو چه میزان برابری نسبت به دلار ارزش دارد) قیمت یورو در مقابل پوند( برای هر یک یورو چه مقدار پوند باید پرداخت شود). از اینرو در بازار فارکس با جفت ارزها سر و کار خواهیم داشت. بهترین جفت ارزها برای ترید با نماد اختصاری (ISO) دو ارز مشخص می شوند مانند:

EUR/USD (میزان برابری یورو در مقابل دلار)
GBP/USD (میزان برابری پوند در مقابل دلار)
USD/CHF (میزان برابری دلار در مقابل فرانک سوئیس)
USD/JPY (میزان برابری دلار در مقابل ین ژاپن)

مطالب مرتبط