بروکرها
forex
تفاوت بزرگ بین پولبک و حرکت های رنج در بازارهای مالی

تفاوت بزرگ بین پولبک و حرکت های رنج در بازارهای مالی

تنها راهی که مارکت میتواند در مسیر خودش از حرکت باز ایستد وقتی است که پولبک و تثبیت اتفاق می افتد. هر معامله گر فارکسی میتواند به شما بگوید که پولبک و تثبیت چیست اما به سختی میتوانید تریدری را بیابید که به شما بگوید واقعا پولبک و تثبیت برای تریدرهای مارکت به چه معنا است؟

هنگامی که معامله گران پولبک و یا تثبیت را می بینند گمان نمی کنند که تفاوت بسیار زیادی بین این دو هست ، تنها تفاوتی که آنها می بینند این است که وقتی پولبک شکل میگیرد مارکت بر خلاف روند حرکت می کند و وقتی که تثبیت رخ می دهد مارکت به صورت افقی حرکت میکند. این تنها چیزی ست که آنها می فهمند ، چیزی که تریدر ها متوجه آن نمی شوند این است که تثبیت و پولبک نگرش معامله گران خرد مارکت را به طور کلی در جهت مخالف تغییر می دهد.

ما در اینجا به بررسی علت رویداد پولبک و تثبیت خواهیم پرداخت و بعد از آن به شما نشان خواهم داد که چگونه این دو رویداد، نگرش معامله گران را با توجه به شیوه ای که ساخته می شوند تغییر می دهند.

علت تشکیل واحد

پولبک و تثبیت هر دو به دلیل برداشت سود بانک ها شکل می گیرد. علت تفاوت های ساختاری بین پولبک که در خلاف جهت روند و تثبیت که افقی حرکت میکند این است که بانک ها حین برداشت سود چه کاری انجام میدهند.

در یک سناریوی تثبیت بانک ها شروع به برداشت سود از تریدهای شان میکنند که باعث توقف روند جاری و حرکت قیمت در خلاف جهت روند میشود .

معامله گران خلاف جهت روند حرکت مربوطه را بصورت یک برگشت کامل روند می بینند ، به عبارت دیگر آنها گمان میکرند بجای اینکه فقط یک پولبک یا تثبیت در حال شکل گیری است روند به کل برگشت کرده است، هر چه قیمت به حرکت در خلاف جهت روند ادامه میدهد معامله گران خلاف جهت روند ترید هایشان را تحت این حس که آنها بزودی وارد یک برگشت روند میشوند، قرار میدهند.

خب حالا ما تریدر های روندی داشتیم که قبل از برداشت سود بانک ها تریدهایشان را در جهت حرکت ترند قرار داده اند. وقتی که مارکت بدلیل برداشت سود بانک ها شروع به حرکت در خلاف جهت روند میکند، تریدر هایی که معاملاتشان را در جهت روند باز کرده اند موقعیت معامله شان را احتمالا از تغییر سود کم به ضرر زیاد می بندند، این معامله گران اگر برداشت سود بانکها مارکت را در خلاف جهت روند به حرکت در بیاورد معاملاتشان را می بندند.

چیزی که شما نیازمند درک آن درباره معامله گران در جهت و خلاف جهت روند هستید این است که چگونه آنها ندانسته سفارشات (خرید یا فروش)  را بدلیل برداشت سود بانک ها در مارکت قرار می دهند. با اینکه آنها تصمیمات متفاوتی میگیرند یعنی معامله گران روند معاملات در ضرر را می بندند و معامله گران خلاف روند سفارشات جهت برگشت قیمت قرار می دهند ، سفارشاتی که آنها وارد مارکت میکنند دقیقا شبیه هم هستند.

قسمت سبز مربوط به تریدرهای روندی هست که دیر وارد شده اند

ملاحظه میکنید حرکت ابتدایی که بدلیل کسب سود بانک ها شکل گرفته مارکت را به حرکت در خلاف جهت روند وا داشته، ناحیه ی سبز رنگ قسمتی است که بخش اعظمی از معامله گران خرد در پوزیشن فروش هستند به این دلیل که گمان میکردند حرکت نزولی ادامه دار است. حالا اونها بدبیل اینکه مارکت شروع به حرکت در خلاف جهت پوزیشنشون کرده شروع به بستن معاملاتشون میکنند و ناخواسته سفارشات خرید به مارکت وارد می کنند.

در همن کلنجارها حرکت رو به بالا معامله گران خلاف روند رو به این فکر میندازه که روند در حال برگشته و شروع به باز کردن وپوزیشن بای می کنند با این انتظار که قیمت بطور قابل ملاحظه ای بالا و بالا تر خواهد رفت، هم معامله گران خلاف روند و هم معامله گران روند در حال قرار دادن مقادیر بسیار بالایی سفارش خرید در مارکت هستند.

خب حالا با توجه به سفارشات خرید زیادی که به مارکت وارد شدند تریدر های بانکی می توانند سفارشهات فروششان را در مارکت قرار دهند. وقتی که سفارشات خرید به مقدار لازم رسید بانک ها سفارشات فروششان را قرار می دهند و مارکت شروع به ریزش میکند، این حرکت ریزشی باعث ایجاد کران بالایی تثبیت (سوئینگ سقف) می شود.

در این نقطه روشی نیست که به ما بگوید آیا یک تثبیت در حال شکل گیری است یا اینکه حرکت ریزشی ادامه دهنده ی روند نزولی است ، وقتی که قیمت با نقطه ای که بار اول از آن ناحیه حرکت رو به بالا شکل گرفت برخورد می کند بانک ها تصمیم می گیرند که از هجوم سفارشات فروش برای کسب سودشان استفاده کنند که منجر به حرکت رو به بالای دیگر و بوجود آوردن کران پایین تثبیت (سوئینگ کف) می شود.

چه نگرشی در یک پولبک واقعی وجوددارد؟

تفاوت اساسی بین پولبک و تثبیت به این برمی گردد که آنها باعث بوجود آمدن چه نگرشی در تریدرها درباره جهت حرکت مارکت می شوند. وقتی که مارکت از حرکت می ایستد و شروع به تثبیت میکند معامله گران هنوز هم در هر سوئینگ هم جهت روند به دلیل اینکه گمان می کنند روند ادامه دارد معامله فروش میکنند.

هنگامی که یک پولبک تشکیل می شود، معامله گران بر اساس اینکه پولبک با چه فاصله ای برای حرکت در خلاف جهت روند مدیریت شده است شروع به اوردر گذاری خواهند کرد ، اگر پولبک مسافت زیادی را برگشت کرده باشد معامله گران ترید در خلاف جهت روند را متوقف کرده و شروع به اوردر گذاری در جهت پولبک میکنند.

تفاوت اساسی بین پولبک و تثبیت

بیایید نگاهی داشته باشیم به پولبک آزی که بعد از قرار گرفتن مارکت در روند نزولی اتفاق افتاده است. از شما میخواهم که نگاهی به سمت راست چارت داشته باشید تا به شما نشان بدهم چگونه نگرش تریدرها با حرکت بیشتر و بیشتر پولبک در خلاف جهت روند تغییر می یابد. بانک ها از معاملات فروششان درست قبل از شروع پولبک برداشت کرده اند.

هنگامی که مارکت ناتوان از تشکیل یک کف پایینتر شد بانک ها دوباره شروع به برداشت سود کردند که این منجر به یک حرکت رو به بالای دیگر شد. برای شروع حرکت صعودی این چنینی که بخشی از یک تثبیت بزرگتر در حال شکل گیری بود ، این ها همه وقتی تغییر کرد که سوئینگ های حرکت نزولی شکسته شد، در این نقطه معامله گران شروع کردند به تغییر نگرش به اینکه مارکت می تواند برگردد چرا که تشکیل سقف و کف بالاتر معمولا به عنوان سیگنالی برای تغییر در جهت روند است.

مارکت ناتوان از تشکیل یک کف پایینتر شد

وقتی که مارکت این همه حرکت کرده مردم به پولبک به چشم برگشت روند نگاه میکنند، در واقع پولبک روی پولبک به خودی خود نشانه ی دیگری از این است که به آنها میگوید یک روند جدید در حال شکل گیری است. این بار برداشت سود بانک ها متوقف شده است ، تنها دلیلی که مارکت به پیش روی علیه روند ادامه می دهد این است که معامله گران خرد در حال قرار دادن سفارشات خرید و موسسات مالی کوچک در حال برداشت سودهای موجود در این سوئینگ بالاتر می باشند، معامله گران بانک ها و موسسات کوچک انتظارات و اهداف به کلی متفاوت تری نسبت به معامله گران بانک های بزرگ دارند.

به طور کلی در حالیکه بانک ها تصمیم می گیرند کی مارکت روند باشد ، کی تثبیت باشد و کی پایان یابد، تریدرهای بانک های کوچک در صحنه حاضر می شوند تا از حرکات خیلی کوچک مارکت کسب سود نمایند.

این تریدرها در دوره های زمانی بسیار کوچکتری به مارکت داخل و از آن خارج میشوند، آنها سفارشاتشان را در تایم های پایین تر مثل یک ساعته و پایین تر قرار می دهند تا از خرده فروش هایی که در حرکت کوچک مخالف پولبک فروش داشته اند کسب سود کنند. بنابراین اگرچه پولبک مخالف جهت روند اصلی است هنوز معامله گران، بانک هایی هستند که از خود پولبک هم پول در بیاورند.

معامله گران بانک ها و موسسات کوچک

هر چه که پولبک ادامه پیدا می کند اکثریت معامله گران مارکت حالا دیگر فکر می کنند که پولبک برگشت روند است ، حالا مدت زمانی که مارکت در جهت خلاف روند حرکت کرده است به همراه مسافتی که مارکت جهت حرکت خلاف روند مدیریت شده معامله گران را به این فکر وادار می کند که حرکت صعودی ادامه خواهد داشت. از آنجا که حالا دیگر معامله گران خرد باور می کنند که پولبک یک برگشت روند است تا اینکه یک پولبک به روند باشد تفاوت اساسی بین پولبک و تثبیت نمایان می شود.

اگر پولبک به اندازه ی کافی خلاف روند حرکت کند خرده فروشان را به این گمان وا می دارد که روند معکوس شده است. وقتی که روند به تثبیت تغییر می کند معامله گران هم در جهت روند و هم در خلاف جهت روند سفارشاتشان را قرار می دهند چون برای برخی از تریدرها اینطور به نظر می رسد که مارکت میخواهد بالا برود و برای برخی هم اینطور که مارکت می خواهد پایین بیاید.

پولبک خلاف روند

پولبک وقتی پایان می یابد که بانک ها سفارشات خرید کافی برای قرار دادن سفارشات فروش خودشان را داشته باشند ، وقتی که اوردرهایشان قرار داده می شود سفارشات خرید خرده فروشان مصرف شده و مارکت شروع به ریزش می کند. حالا همه خرده فروشانی که پوزیشن بای داشتند شروع به ضرر دادن می کنند و مجبورند که پوزیشن های در ضررشان را کم کنند ، بخش عمده ی حرکت ریزشی به شرح زیر است که ب دلیل معامله گرانی که در خرید هستند ایجاد می شود ، این سفارشات آنهاست که مارکت را به ریزش وا میدارد.

در ابتدایی ترین سطوح پولبک و تثبیت هر دو برای انتظارات معامله گران از جایی که آنها فکر می کنند مارکت می خواهد حرکت کند استفاده می شود.

تنها تفاوت وقتی است که یک پولبک شکل می گیرد ، اگر به اندازه ی کافی بزرگ باشد همه ی معامله گران خرد را به قرار دادن سفارشات خلاف جهت روند اصلی وا می دارند چرا که باورشان می شود پولبک یک برگشت روند است. یک تثبیت نمی تواند این کار را انجام دهد چرا که معامله گران نه تنها معاملات در جهت روند قرار می دهند بلکه بدلیل شیوه ای که تثبیت از چند سوئینگ های و لو شکل می گیرد معاملاتی در خلاف جهت روند غالب قرار می دهند.

این یعنی در یک سناریوی پولبک بانک ها قادر خواهند بود که معاملات بزرگ تری در جهت روند قرار دهند چرا که اکثریت خرده فروشان معاملاتی در جهت پولبک قرار می دهند. اگر بانک ها بخواهند مقادیر سفارشهات بزرگی در جهت روند قرار بدهند وقتی مارکت در تثبیت بسر می کرد آنها باید مارکت را برای مدت زمانی طولانی در تثبیت نگه دارند به عبارت دیگر برای آنها سفارشات لازم برای قرار دادن معاملات خودشان وجود نخواهد داشت.

مطالب مرتبط