بروکرها
forex
تریلینگ استاپ چیست (Trailing)

تریلینگ استاپ چیست (Trailing)

معنای تریلینگ چیست؟ واژه تریلینگ به معنای گستردن یا با خود کشیدن است. زمانی‌که از تریلینگ استاپ سخن به میان می آید بدین معناست که قصد داریم سود خود را گسترده تر کنیم. قصد داریم این مطلب را به زبان کاملا ساده توضیح دهیم‌ تا همگان متوجه شوند. در بازار سرمایه اکثر سهامداران مشکل بزرگی در فروش سهام خود دارند در صورتی که هنگام خرید بسیار راحت تر عمل می نمایند. جایی که عده زیادی نقطه دقیق خروج را نمیدانند و با هر جوی که بر بازار حاکم میگردد شروع به فروش مینمایند. توجه داشته باشید، هیچ‌گاه نمیتوان دقیقا در ابتدای روند، ورود نموده و دقیقا در سقف خارج شد. اما میتوان خود را به سقف نزدیک نمود. پس بایستی چکار‌کنیم؟ یکی از روش های رایج استفاده از تریلینگ استاپ است.

تریلینگ استاپ چیست؟ این‌ روش بیشتر برای سهامداران میان مدتی و بلند مدتی جوابگو می باشد. چرا که اندکی صبوری میطلبد و نوسانات مقطعی، نادیده گرفته میشود. زمانی که سهمی‌ را در نقطه مناسب خریداری کرده و به یک حاشیه امنیت (سود) خوبی میرسیم میتوان مقداری از سود خود را قربانی‌ کرده تا به سود بیشتر رسید. در واقع وقتی سهمی روند صعودی به خود می گیرد در مقاطع خاص با اصلاح کوتاه مدت مواجه گردیده و دوباره در مسیر رشد قرار میگیرد چرا که عده زیادی به سودهای ناچیز قانع بوده و در نقاط مقاومتی اقدام به فروش می نمایند.

  • فروش در هر توقف (ایست) و اصلاح‌، در سهام صعودی و رو به رشد مساوی است با جاماندن از روند صعودی و سود بیشتر.
  • بنابر این با قرار دادن یک قیمت به عنوان حد ضرر، بدون توجه به نوسانات و اصلاحات مقطعی ، میتوان به یک سود بزرگ دست یافت.

اجازه دهید مثالی بزنیم:

فرض‌کنید ما سهمی را به قیمت 100 تومان خریداری‌نموده ایم و سهم تا نقطه 130 تومان رشد نموده و مقاومت بعدی سهم 150 تومان می‌باشد. تا اینجای کار به یک سود 30% دست یافتیم. حال، کسانی که دیدگاه کوتاه مدت و نوسانی را دارند ممکن است در همین‌نقطه خروج بزنند و سهم با اصلاح کوتاه مدت مواجه‌ گردد. اما کسانی که دیدگاهشان نسبت به بازار میان مدت و بلند مدتی تر است کمی از میزان سود خود قربانی کرده و با قرار دادن حدضرر در حمایت مینور (کوچک) ، تا هدف بعدی سهم، که 150 تومان است سهامداری می نمایند. برفرض، اگر حمایت مینور سهم 120 تومان باشد، با حد ضرر همین عدد سهامداری مینماییم.

حال اگر سهم تا 120 تومان اصلاح کرده و برگشت بزند، احتمال اینکه سهم مقاومت 130 را شکسته و به سمت 150 حرکت نماید زیاداست. اما در صورتی که سهم 120 تومان را نیز شکسته و رو به پایین حرکت نمود، اقدام به فروش و سیو سود می نماییم تا از کاهش سود خود جلوگیری نماییم. این روش را تا مقاومت ماژور (سنگین) و یا هر عددی که برای خود بر اساس اهداف تکنیکالی و یا بنیادی تعیین نمودیم ادامه میدهیم.

این روش بیشتر در سهامی که بنیاد و آینده رو به رشدی را داراست استفاده میگردد و در سهام نوسانی ، جز اتلاف وقت فایده دیگری ندارد. چرا که برخی سهام رفتار خاصی داشته و فقط بین دو محدوده خاص در نوسان است.

مطالب مرتبط