بروکرها
forex
بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

بدون تردید اینکه بدانیم بلاک چین چیست و هدف از طراحی آن چه بوده است، پاسخ ابهامات ما را خواهد داد. طراحی و ارائه بلاک چین در سیستم های مدیریتی دنیا توانست انقلابی ایجاد نماید. توسعه دهندگان بلاک چین به دنبال حذف نهادهای دولتی و سازمان ها در سیستم های مدیریتی و مالی دنیا هستند. این فناوری به خوبی توانسته خود را در حوزه کریپتوکارنسی و رمز ارزها نشان دهد. با توجه به اینکه در چند سال اخیر استقبال بی‌نظیری از ارزهای دیجیتال به وجود آمده، فناوری بلاک چین به خوبی توانسته قابلیت‌های خود را نمایان کند.

بلاک چین چیست و چه مزایایی دارد؟

نوعی از پایگاه داده که برای ذخیره سازی اطلاعات از طریق آن اقدام می شود را بلاک چین می نامند. ویژگی های خاصی که در بلاک چین وجود دارد موجب شده آن را نسبت به پایگاه های دیگر متمایز نماید. قوانین خاصی در حوزه بلاک چین ایجاد شده که به هنگام اضافه کردن داده های نوین نمی‌توان برای حذف یا ویرایش آنها اقدام نمود.

اینکه مهمترین مزیت بلاک چین چیست، نیاز به بررسی دقیق ابعاد این فناوری دارد. بلاک چین کمک می کند بدون واسطه بتوانید تراکنش مالی را انجام دهید. علاوه بر این فروشندگان و خریداران به صورت مستقیم می توانند در ارتباط باشند. با توجه به حذف واسطه و شخص ثالث، این تراکنش‌ها را همتا به همتا می نامند.

به منظور بالا بردن سطح امنیتی، بلاک چین از رمزنگاری استفاده کرده و کاربران با اطمینان بالا می توانند فعالیت خود را در آن انجام دهند. بر خلاف سیستم‌های بانکی مرکز داده‌ ای بلاک چین کاملا غیر متمرکز است. شرایطی که موجب می شود در سراسر جهان بتوان از آن بهره برد. برای تعریف جامع از اینکه بلاک چین چیست می‌توانیم آن را به عنوان یک شبکه یا زنجیره بلند از دیتاها مد نظر قرار دهیم. تراکنش های شبکه در دفتر کل دیجیتالی به شکل دقیق ذخیره سازی می شوند.

ارز دیجیتال BITCOIN

برای درک بهتر بلاک چین بهتر است به بررسی تراکنش های بیت کوین بپردازیم. بلاک چین تمام جزئیات تراکنش های صورت گرفته را در خود ذخیره خواهد کرد. شرایطی که موجب جلوگیری از کلاهبرداری از کاربران خواهد شد. ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان بالاترین رمز ارز به خوبی از قابلیت‌های این فناوری بهره می برد.

در چند وقت اخیر بیت کوین به واسطه رشد قیمتی مناسبی که داشته به شکل قابل توجهی مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ ارزشی بالغ بر 800 میلیارد دلار داشته است. گستردگی بالای شبکه بلاک چین و هزینه پایین تراکنش ها در مقایسه با سرعت بالای شبکه از جمله ویژگی ها و مزایای دیگر این فناوری محسوب می شوند. با این حال در چند سال اخیر هزینه تراکنش بیت کوین به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. کاربرانی که به دنبال سرمایه گذاری در BITCOIN هستند نیاز به استخراج گران یا ماینرها دارند. با توجه به اینکه هر بلاک در بلاک چین دارای هش اختصاصی است، فرآیند استخراج آنها کار ساده ای نخواهد بود. سخت افزارها و ماینرهای قدرتمند با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای استخراج روی به حل مسائل پیچیده می آورند.

ارز دیجیتال اتریوم

یکی دیگر از محبوب ترین ارزهای دیجیتال در کریپتوکارنسی، ارز اتریوم نام دارد. این ارز دیجیتال که یک پلتفرم بلاک چینی شناخته می شود با هدف پشتیبانی از تراکنش های مالی و قراردادهای هوشمند ایمن ایجاد شده است. علاوه بر این شبکه رمزنگاری شده برای امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای و اجرای بازی ها، عملکرد مناسبی خواهد داشت. ارزش ۳۱۰ میلیارد دلاری این ارز دیجیتال موجب شده پس از بیت کوین به عنوان با ارزش‌ترین ارز شناخته شود. نوع طراحی این ارز دیجیتال به شکلی است که امکان تصمیم‌گیری دموکراتیک را به کاربران خواهد داد. امنیت بسیار بالا و استخراج آسان تر در مقایسه با بیت کوین از دیگر مزایای این دیجیتال شناخته می شوند.

مطالب مرتبط