بروکرها
forex
انواع گپ های قيمتی در بازارهای مالی، گپ شكست، گپ خستگی و...

انواع گپ های قيمتی در بازارهای مالی، گپ شكست، گپ خستگی و...

گپ ها معمولا در بازار ، بخصوص بازار سهام اتفاق مي افتد و مي تواند اطلاعات و ديدگاههای خوبي در مورد حركات اصلي بازار به ما بدهد. يک گپ وقتي بوجود ميايد كه قيمت كلوز روز قبل و قيمت اپن روز بعد با هم متفاوت باشد. در زمانهايي كه فراريت قيمت زياد باشد گپهای ميان روزي نيز بوجود ميايد.

انواع گپ قيمتی

1- گپ شكست                (BREAKAWAY GAP)
2- گپ خستگی               (EXHAUSTION GAP)
3- گپ معمولی                      (COMMON GAP)
4- گپ ادامه دهنده يا روند     (CONTINIU GAP)

 

انواع گپ قيمتی

 

مكان و اندازه گپ

عموما اندازه گپ اطلاعاتي در مورد قدرت پشت حركات بازار به ما ميدهد.مكان وقوع گپ نيز به همراه ساير مفاهيم پرايس اكشن و ديگر ابزارهاي تكنيكال اطلاعاتي در مورد روانشناسي حركات قيمت به تريدر ميدهد. تريد كردن بر اساس اندازه گپ به تنهايي ممكن است كاربردي نباشد اما در همراهي با ساير مفاهيم مي تواند مفيد باشد. با تحليل چارت مي توان بين 4 نوع گپ مذكور و رفتارهاي متعاقب تريدرها تفكيك قايل شد.

1- گپ شكست

گپ شكست به گپي گفته مي شود كه بر روي سطوح حمايت و يا مقاومت بوجود ميايد.در چارت زير نمودار APPL با يك سطح مقاومت قوي نشان داده شده است. در يك نقطه قيمت با گپ و بصورت خيلي قوي سطح مقاومت را شكسته و همچنين باعث بوجود آمدن حركات صعودي بعدي شده است

 

گپ شكست
گپ شكست

 

2- گپ خستگی

گپ خستگی معمولا در انتهاي روندهاي بزرگ اتفاق مي افتد.در اين حالت قيمت گپ پاياني را در جهت روند ساخته و سپس قيمت بر ميگردد.

 

گپ خستگی
گپ خستگی

 

3- گپ معمولی

همانطور كه از نام آن مشخص است اين گپ چيز عجيب و غير معمولي نيست،اما ميتواند به كرات و بدون اينكه باعث حركت بيشتر قيمت در جهت گپ شود اتفاق بيفتد.

 

گپ معمولی
گپ معمولی

 

4- گپ ادامه دهنده يا روند

گپ هاي ادامه دهنده در ميانه روند اتفاق مي افتد و مثلا در يك روند صعودي نشان دهنده ادامه حركت صعودي ميباشد.اين گپ نشان ميدهد كه خريداران بيشتري به بازار وارد شده و فشار صعودي بيشتري وارد ميكنند. تصوير زير دو گپ ادامه دهنده را در يك روند نزولي نشان ميدهد.

 

گپ ادامه دهنده يا روند
گپ ادامه دهنده يا روند

 

اگر چه نوع گپ ميتواند اطلاعاتي در مورد در مورد حركات قيمت،مومنتم و ميزان تمايلات بازار به ما بدهد اما انواع گپ تشريح شده در بالا اطلاعات قيمت را با تاخير به ما ميدهد،زيرا دسته بندي گپها پس از وقوع و ههمچنين با توجه به حركات بعدي قيمت صورت ميگيرد.در هر صورت اطلاعات انواع گپ بهمراه ساير داده هاي تكنيكال و فاندامنتال ميتواند دانسته هاي تريدر را بهبود بخشد.

پر شدن گپ

پر شدن گپ رفتار قيمت پس از وقوع گپ را تشريح ميكند.براي مثال حركت نزولي قيمت به ابتداي گپ صعودي را پر شدن گپ ميناميم. از طرف ديگر اگر پس از وقوع يك گپ صعودي قيمت بزودي به ابتداي گپ بر نگردد اصطلاح گپ پر نشده را بكار ميبريم. تصاوير زير تفاوت بين گپ پرشده و پر نشده را نشان ميدهد.

 

پر شدن گپ

 

پر شدن گپ

 

تركيب اطلاعات انواع گپ و پر شدن آن ميتواند ارزشمند باشد.برای مثال پس از وقوع يك گپ شكست يا ادامه دهنده ای كه قيمت برای پر كردن آن برنگشته است متوجه مومنتم قوي بازار در جهت گپ ميشويم.

مطالب مرتبط