بروکرها
forex
الگوی فراکتالی روانشناسی در بازارتنها الگوی فراکتال در بازار

الگوی فراکتالی روانشناسی در بازارتنها الگوی فراکتال در بازار

شاید شما چیزھایی در مورد فراکتال ھا قبل از یادگیری فارکس شنیده باشید. اما چیزی که الان میخواھم به شما نشان دھم آن فراکتالی نیست که در کتاب بیل ویلیامز خوانده اید. فراکتـالی کـه مـی خـواھم توضـیح دھم الگوی فراکتالی روانشناسی در بازار است. تصویر زیر از چارت روزانه جفت ارز EUR/USD گرفته شده است .که در ان یک رونـد نزولـی بـزرگ در طی چند سال را شاھد ھستیم. میبینید که من ھر حرکت نزولی جداگانه ای را در این روند نزولی با مربع آبی نشان داده ام. ھر کدام از این حرکت ھای نزولـی سـه فـازی را کـه قـبلا بـا ھـم صـحبت کـردیم را گذارانـده انـد. (عـدم تعـادل ، نقـد شوندگی ، و اگاھی) حال از شما می خواھم به نواحی تثبیت (consolidation) که بین حرکتھـای نزولـی رخ داده انـد نگـاه کنید. 

 

الگوی فراکتال

 

این نواحی تثبیت دلیل ایجاد ھر کدام از حرکتھای نزولی است.زمانی که بازار از حرکت در یـک جھـت خاص متوقف می شود و وارد یک ناحیه تثبیت می شود ، در این مواقع تقریبا ھمیشه تریدرھای ریورسال فکر می کنند که بازار آماده شده تا در یک جھت مخالف ادامه مسیر بدھـد. عـلاوه بـر ایـن، در نـواحی تثبیـت، آن دسته از ترند تریدرھایی که دیر روند را گرفته اند را مجبور می کند که تریدشان را با ضرر ببندند چـرا کـه بـازار در ابتدای ورود بـه منطقـه تثبیـت یـک سـویینگ بـه بـالا در خـلاف جھـت رونـد را ایجـاد میکنـد و اسـتاپ ترنـد تریدرھای تازه وارد را می زند. نتیجه رفتار دو دسته تریدرھای اخیر ایـن مـی شـود کـه دو سـری سفارشـات خرید وارد بازار می شود:

سفارشات خریدی که از سوی تریدرھای ریورسال وارد بازار می شوند چرا که فکر می کردنـد بـازار از این نقطه بر می گردد و سفارشات خرید دیگری که از بسته شدن معاملات بازنده فروش ترند تریـدرھای تـازه وارد به بازار می آید. این سفارشات خرید ھمان چیزی است که معامله گران بانکی ازانھا به منظور قـرار دادن سفارشـات فروش شان در جھت روند نزولی استفاده می کنند. این نکته مھم است که بخاطر بسپارید ، اینکه مناطق تثبیتی که پیدا شده اند در کجای روند باشند ، بر تصمیم گیری بانکھا در نحوه استفاده از سفارشات بوجود امده توسط تریدرھای ریورسال و ترند تریدرھا اثـر گذار است. اگر می بینید که منطقه تثبیت در ابتدای یک روند است ، احتمال قوی این خواھد بود که معامله گران بـانکی از این مناطق در جھت ادامه روند استفاده نمایند.

اگر دیدید منطقه تثبیت در اواخر عمر یک روند است (روندی که مدت زمان زیادی از تشکیل ان گذشته است) به احتمال زیاد منطقه تثبیت توسط بانکھا صرف برداشت سود و بستن معاملاتشان می شود. برای اینکه علت این موضوع را بفھمیم ، باید به مطالبی که پیشتر گفتیم بازگردیم. با افزایش طول زمان روند افراد و تریدرھای بیشتر و بیشتری از وجود آن آگاه مـی شـوند و ایـن یعنـی افراد بیشتری شروع به خریدن یا فروختن در جھت روند می کنند. در مراحل ابتدایی روند ھنوز کسی در بازار متوجـه ایجـاد ایـن رونـد نـشده اسـت، و بـسیاری از افـراد حاضر در بازار این حرکت بالا یا پایین را یک حرکت اصلاحی ، روند قبلی می پندارند. و این یعنی اکثریت تریدرھا شروع به گذاشتن معاملاتشان در جھت روند جدید نکرده اند و به جای آن معاملاتشان را در جھت روند قبلی دارند قرار می دھند.
در مورد روند نزولی جفت ارز EUR/USD ، در آن زمان افراد دیـده بودنـد کـه بـازار دارد بـرای یـک مـدت طولانی نزول می کند و لذا تریدرھا با وقوع ھر اصلاح و یا تثبیتی باز ھم اقدام به فروش می کردنـد چـرا کـه فکر می کردند این حرکت و روند نزولی ادامه پیدا می کند (و این اعتقاد آنھا به خاطر حرکت بـزرگ نزولـی در طول مدت زمان زیاد بود) اگر به تصویر روند نزولی جفت ارز EUR/USD، در ذیل نگاه کنید، خواھید دید در میانه نمودار در جایی دو منطقه تثبیت رخ داده ، این دو منطقه بلافاصله بعد از ھم قراردارنـد و یـک حرکـت نزولـی کوچـک بینـشان وجود دارد.

 

تریدرھا

 

از آنجایی حرکت نزولی خاصی وجود نداشته و یا حرکت خیلی کوچکی بین دو منطقه تثبیت رخ داده: باعث شده که بازار برای مدت زیادی بدون روند بنظر برسد .طول کشیدن زمانی کـه بـازار فاقـد رونـد اسـت باعث شده که افراد بیشتری فکر کنند که بازار از این نقطه می خواھد برگردد و حرکت صعودی را شروع کند . و این بدوا بدین معنا است که افراد بیشتری با سقوط قیمت به پایین تر پولشان را از دست داده اند. به حرکت نزولی ای که پس از این دو منطقـه تثبیـت رخ داده نگـاه کنیـد . خواھیـد دیـد کـه ایـن نـزول بزرگرترین حرکت نزولی در میان سـه حرکـت قبلـی اسـت.و علـت ان اینـست کـه تریـدرھای بـسیار زیـادتری نسبت به مناطق تثبیت قبلی زمانی که قیمت نزول کـرده معـاملات بازنـده شـان را بـسته انـد.و ایـن تعـداد تریدرھای بازنده به خحاطر مدت زمان بیشتر ی که منطقه تثبیت طول کشیده وارد آن شده اند.

ساختاری مشابه خود

نزولی در چارت

 

تصویری که در بالا مشاھده میکنید مربوط به آخرین حرکت نزولی در چارت قبلی اسـت کـه در اینجـا آن را در تایم یک ساعته برایتان نشان داده ایم. (توجه دارید که چارت قبلی تایم روزانه بود) می توانید ببینید که این حرکت نزولی (منظور اخرین حرکت نزولی چارت روزانه که در چـارت روزانـه بـا باکس آبی مشخص شده بود می باشد)خودش از ساختار ھای دقیقا مشابھی که در کل یک رونـد نزولـی را بوجود آورده اند در تایم یک ساعته تشکیل شده است. و در این تایم ھم میبینیم که حرکت قیمت به پایین شامل مناطق تثبیت (consolidation) می باشد. آنچه در این حرکت نزولی رخ داده دقیقا مشابه چیزی است که در چارت روزانه دیدیم و تنھا تفاوتش اینست که این اتفاق برای عده کمتری از تریدرھا رخ داده است. ھر حرکتی به پایین شامل سه فازی که قبلا صحبت کردیم بوده و طول و مدت ریزش قیمت وابـسته به تعداد افرادی بوده که وقتی قیمـت از ریـزش متوقـف شـده (در مرحلـه تثبیـت یـا اصـلاح)سفارشـات خریـد قرارداده اند. توجه به این نکته مھم است که در این نقطه از روند نزولی تریدرھا زمانی که قیمت شروع بـه تثبیـت می کند زیاد به فکر خریدن نیستند ، چرا که دیگر در تمام تایم فریم به طور واضح می توان دید که بازار در یک دوره زمانی معنی داری در روند نزولی است . زمانی که قیمت برای یک مدت طولانی در یک جھت حرکت کند ، تریدرھا به طور خودکـار شـروع مـی کنند به فروش در ھر حرکت به بالا و به پایینی که می بینند ، چرا که باور دارند که روند ادامه خواھد داشت.       

 

 چارت 5 دقیقه

 

حالا میریم نگاھی بیاندازیم به حرکت نزولی در چارت 5 دقیقه که قسمتی از حرکت نزولی بزرگتـری است که قبلا در چارت یکساعته با ھم دیدیم. به طور شگفت آوری حتی در تایم فریمی به کوچکی پنج دقیقه نیز این ساختار را بوضـوح مـی تـوان دید. در واقع فرایند مشابھی برای دسته کوچکتری از تریدرھا بوقوع پیوسته است. علت اینکه ساختار روند را در تایم ھای یکساعته و پنج دقیقه بـه شـما نـشان دادم ، ایـن اسـت کـه نشان دھم چگونه ، معامله گران با تیپھای مختلف ھمدیگر را در بازار تحت تاثیر قرار می دھند. عملکرد تریدرھا در تایم فریم ھای پایین مثل چارت یک دقیقه و پـنج دقیقـه حرکتـی را در بـازار بوجـود می آورد که تریدرھا ی تایم فریمھای بالاتر نظیر نیم ساعته و یکساعته را تحت تاثیر قرار می دھد. سپس تریدرھای تایم فریم ھای بالاتر به حرکتی که توسط تریدرھای تایم ھای یک دقیقه و 5 دقیقـه بوجود امده واکنش نشان می دھند و باعث حرکت قیمتی ای در چارت می شوند که از نظـر تریـدرھای تـایم ھای روزانه و ھفتگی به قدر ی کافی است که بتوانند معاملاتشان را قرار دھند. لذا بازار این طوری کار میکند. عمل ھر شخصی در بازار ، اثر و علتـی مـرتبط بـا ھمـه تریـدرھای بـازار دارد.

مطالب مرتبط