بروکرها
forex
الگوی سر و شانه چیست و چطور از آن هنگام ترید استفاده کنیم

الگوی سر و شانه چیست و چطور از آن هنگام ترید استفاده کنیم

الگوی سر و شانه یکی از چارت پترن های تحلیل تکنیکال  است که بیشتر به عنوان الگوی ریورسال (برگشتی) از آن استفاده می شود، الگوی سروشانه مانند واگرایی در rsi نوعی نشانه برای تغییر جهت روند است، پترن سر و شانه از 3 قسمت سر(head) که پیک قیمت یا بالاترین قله است و همینطور از شانه چپ (shoulder) که پایینتر از head می باشد و یک شانه دیگر (shoulder) در سمت دیگر سر  و پایین تر از آن تشکیل شده است، در این الگو دو شانه در چپ و راست سر قرار دارند.

خطی که دو شانه را بهم متصل می کند نک لاین (neckline) نام دارد که خط neckline می تواند شیب صعودی یا نزولی داشته باشد، زمانی که شیب نک لاین نزولی باشد نشان دهنده سیگنال قوی تر برای تغییر روند است.

الگوی سر و شانه با نک لاین نزولی

در تصویر بالا الگوی سر وشانه را مشاهده می کنید که سر (head) در بالا ترین پیک قیمت و بالا تر از دو شانه چپ و راست قرار دارد، شانه ها ی الگوی Head and Shoulders نیز در بالاترین پیک قیمت اما پایین تر از سر قرار دارند، خط نک لاین نیز از پایین ترین نقطه ی شانه چپ به پایین ترین نقطه شانه راست ترسیم شده است، زمانی که الگوی سر و شانه شکل می گیرد ستاپ ورود باید جایی باشد که خط نک لاین شکسته می شود.

ستاپ ورود با سر و شانه

در تصویر بالا تارگت سرو شانه به اندازه نقطه شکست خط نک لاین تا سر می باشد که با خط آبی مشخص شده است، اما بعضی مواقع ممکن است قیمت حرکت بیشتری داشته باشد ولی به طور معمول تارگت این الگو تا همان نواحی که گفته شد می باشد.

سر و شانه معکوس

الگوی سر و شانه معکوس زمانی تشکیل می شود که شاهد یک حرکت نزولی هستیم و با تشکیل سروشانه در پایین احتمال تغییر روند از نزولی به روند صعودی وجود دارد، در این الگو سر (head) در پایین ترین پیک قیمت یا همان دره قرار دارد و شانه چپ و راست نیز دره هایی بالاتر از سر و در چپ و راست سر تشکیل می دهند.

الگوی سر و شانه معکوس

در سر و شانه معکوس تارگت همانند الگوی سر و شانه است و ستاپ ورود به پوزیشن در نقطه شکست خط نک لاین می باشد و تارگت آن از ناحیه شکست خط نک لاین تا سر(پایین ترین دره) به سمت بالا امتداد خواهد داشت.

تارگت سر و شانه معکوس

در تصویر بالا خط آبی نشان دهنده تارگت الگوی سر و شانه معکوس است که از نقطه شکست نک لاین محاسبه می شود. تارگت های گفته شده نسبی هستند و ممکن است قیمت کمی بالاتر و یا پایین تر برود.

مطالب مرتبط