بروکرها
forex
اسلیپیج چیست و چگونه از خطرات آن در فارکس اجتناب کنیم

اسلیپیج چیست و چگونه از خطرات آن در فارکس اجتناب کنیم

اسلیپیج زمانی اتفاق می افتد که قیمت درخواستی شما با قیمتی که سفارش شما پر می شود متفاوت باشد، در واقع اگر زمانی که سفارشی به بروکر ارسال می کنید و قیمت آن سفارش با قیمتی که شما درخواست داده بودید متفاوت باشد به معنای آن است که اسلیپیج رخ داده است، قیمت در بازار فارکس به سرعت تغییر می کند و زمانی که هنگام تغییر سریع قیمت سفارش تریدر با تاخیر پردازش و تکمیل شود باعث به وجود آمدن اسلیپیج می شود که این موضوع در بازارهای سهام ، رمز ارز و... نیز اتفاق می افتد.

Slippage زمانی اتفاق می افتد که بازار پر نوسان باشد مانند زمانی که خبر اقتصادی مهمی منتشر می شود ، زمانی که بازار فارکس شرایط عادی دارد جفت ارزهای ماژور به دلیل نقدینگی بالایی که دارند کمتر مستعد اسلیپیج هستند، اگر می خواهید از اسلیپیج اجتناب کنید بهترین کار قرار دادن اوردرهای لیمیت به جای مارکت اوردر (سفارش در لحظه) است.

مثالی از اسلیپیج 

زمانی که در جفت ارز EURUSD قیمت در ۱.۱۰۵۰ قرار دارد شما در پلتفرم معاملاتی خود این قیمت را مشاهده می کنید و دکمه BUY را فشار می دهید و با توجه به شرایط و سرعت اینترنت شما این سفارش در همین قیمت یه بروکر ارسال می شود در همین حال بروکر سفارش شما را با موجودی شما چک می کند تا ببیند آیا موجودی کافی برای تکمیل سفارش وجود دارد یا خیر، تمام این مراحل تاخیری در اجرای سفارشات ایجاد می کند تا سفارش شما تکمیل شود.

اما زمانی که بروکر پس از این مراحل می خواهد سفارش را تکمیل کند ممکن است قیمت تغییر کرده باشد که این تفاوت قیمت پیشنهادی با قیمت پر شدن سفارش توسط بروکر اسلیپیج نام دارد.

قیمت اجرایی نهایی در مقابل قیمت اجرایی پیشنهادی توسط تریدر یکی از سه نتیجه را خواهد داشت:

  1. no slippage
  2. positive slippage
  3. negative slippage

No Slippage

سفارش شما با قیمت ۱.۱۰۵۰ ارسال می شود و با بهترین قیمت خرید موجود که همان ۱.۱۰۵۰ (دقیقا همان قیمتی که شما پیشنهاد داده بودید) است توسط بروکر سفارش تکمیل می شود. 

Positive Slippage

سفارش شما با قیمت ۱.۱۰۵۰ ارسال می شود و با بهترین قیمت خرید موجود  ۱.۱۰۴۵ (۵ پیپ کمتر از قیمت پیشنهادی) توسط بروکر سفارش تکمیل می شود. 

Negative Slippage

سفارش شما با قیمت ۱.۱۰۵۰ ارسال می شود و با بهترین قیمت خرید موجود  ۱.۱۰۵۷ (۷ پیپ بیشتر از قیمت پیشنهادی) توسط بروکر سفارش تکمیل می شود.

چه چیزی باعث به وجود آمد اسلیپیج می شود؟

 برای هر خریداری که می‌خواهد با یک قیمت و مقدار مشخص خرید کند باید به تعداد یکسان فروشنده وجود داشته باشد که بخواهد با همان قیمت خاص بفروشد اگر عدم تعادل بین خریداران و فروشندگان وجود داشته باشد باعث نوسان قیمت شده و این همان چیزی است که باعث می شود قیمت بالا یا پایین برود.

برای مثال اگر بخواهید EURUSD را در قیمت ۱.۱۰۵۰ بخرید اما افراد کافی برای فروش در همین قیمت وجود نداشته باشند سفارش شما انجام نمی شود و نیاز است تا قیمت را کمی بالاتر ببرید که این امر باعث به وجود آمدن negative slippage می شود و سفارش شما در قیمت ۱.۱۰۵۳ تکمیل می گردد در این حالت شما ۳ پیپ اسلیپیج منفی را تجربه کرده اید.

از طرف دیگر اگر تعداد زیادی از افراد مایل باشند در قیمت ۱.۰۵۰ فروش انجام دهند ممکن است سفارش شما توسط فروشنده ای که مایل به فروش در قیمت ۱.۱۰۴۸ است تکمیل شود که موجب به وجود آمدن positive slippage می شود.

ریکوت

برخی از کارگزاران به‌جای تکمیل سفارش با قیمتی متفاوت کاری را انجام می‌دهند که به عنوان قیمت‌گذاری مجدد (re quote) شناخته می‌شود. این وضعیتی است که یک کارگزار قادر نیست یا نمی‌خواهد سفارشی را با قیمت درخواستی شما انجام دهد، در این حالت تاخیری در اجرای سفارش تعیین می‌کند و درخواست را با قیمت متفاوتی که اغلب برای شما مطلوب نیست برمی‌گرداند اگر بازار با محدودیت خاصی حرکت کرده باشد کارگزار قیمت جدیدی را برای شما ارسال می کند که به آن ریکوت گفته می شود.

ریکوت هنگام انتشار اخبار اقتصادی مهم و یا جلسات بانک مرکزی که باعث نوسان شدید بازار می شود اتفاق می افتد اما زمانی که بازار پر نوسان نیست و قیمت گذاری مجدد از طرف بروکر برای شما انجام می شود زمان آن رسیده که بروکر خود را تغییر دهید.

مطالب مرتبط